هیأت قرآنی احیا - آخرين عناوين قرآن :: نسخه کامل http://ehyaonline.ir/quran Tue, 21 Nov 2017 13:16:39 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://ehyaonline.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط هیأت قرآنی احیا http://ehyaonline.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هیأت قرآنی احیا آزاد است. Tue, 21 Nov 2017 13:16:39 GMT قرآن 60 برداشتی آزاد از نقش ایمان‌باوری در سینمای جهان http://ehyaonline.ir/vdce.w8xbjh8oo9bij.html زمانی که در سینمای کشورمان از سینمای دینی سخن می‌گوییم، عمدتا کارهای به ذهن‌مان خطور می‌کند که به صورت مستقیم مفهوم یا قصه‌ای دینی را مد نظر قرار می‌دهد. این رویکرد در جای خود امری نکوهیده نیست، اما اینکه تمامی تولیدات مد نظر به این روش بخواهند سینمای دینی را مد نظر قرار دهند، بحث اصلی ماست، زیرا متاسفانه در دو دهه گذشته شاهد بودیم این روش مورد توجه بسیاری از فیلمسازان داخلی قرار گرفته است. در این زمینه نیز فیلم‌های بسیاری را می‌توان مثال زد، ولی برای پیش نیامدن سوءتفاهم از نام بردن اسم پرهیز می‌کنیم.در ادامه این مطلب برای این‌که نگاهی دقیق‌تر به موضوع مورد نظرمان داشته باشیم می‌خواهیم بر برداشت‌های موفق سینمای جهان اشاره‌ای داشته باشیم. «فرانک دارابونت» فیلمسازی است که به موضوعات آخرالزمانی در فیلم‌هایش علاقه خاصی دارد. فیلم‌های نظیر «مسیر سبز» و «مه» از جمله این تولیدات هستند. در این مطلب، نگاهی کوتاه به این دو کار داریم. فیلم سینمایی «مه» تولید سال ۲۰۰۷ کاری است که در آن به نوعی به جایگاه ایمان پرداخته می‌شود و به زیبایی تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.شهری در معرض یک مه شدید قرار می‌گیرد و به واسطه این مه، اهالی شهری کوچک در یک سوپر مارکت زندانی می‌شوند، آنها با هشدار یکی از اعضای شهر متوجه می‌شوند که موجوداتی بیگانه شهر را در معرض تهدید قرار داده‌اند. در چنین وضعیتی هر کس سعی می‌کند به نوعی جان خود را نجات دهد، اما وجود فردی به نام دیوید (توماس جین) که با فرزند کوچکش در آن فروشگاه است، باعث می‌شود آنها به یک وحدت رسیده تا بتوانند در مقابل موجودات اهریمنی جان خود را نجات دهند. در میان این جمعیت، زنی نیز وجود دارد که با افکار نیمه شیطانی خود می‌خواهد به اسم خدا و دین آنها را نسبت به هم بدبین کرده و در نهایت قربانی کند. داستان با درگیری‌های مختلف پیش می‌رود تا جایی که دیوید به همراه پسرش و چند نفر دیگر قصد ترک فروشگاه را می‌کند. زمانی که گروه چند نفره آنها به بیرون فروشگاه می‌روند در مسیر رسیدن به اتومبیل به چند موجود بیگانه برخورد کرده که همین اتفاق باعث کشته شدن چند نفر از آنها می‌شود. در نهایت ۵ نفر از آنها موفق می‌شوند سوار یک اتومبیل شوند و آن منطقه را ترک کنند. وقتی دیوید به خانه خود می‌رسد، می‌بیند که همسرش نیز توسط موجودات بیگانه کشته شده و مردم بسیاری نیز قربانی این موجودات شده‌اند، اما تا به اینجا کارگردان با تیزهوشی حرف خود را نمی‌زند، بلکه در فینال پایانی کار است که تماشاگر، شوکه شده و به این باور می‌رسد که تنها ایمان به خداست که می‌تواند در مواقع بحرانی، نجات‌بخش هر انسانی باشد.حال ببینیم چگونه چنین اتفاقی در فیلم تصویر شده است. در بخش پایانی تمام سرنشینان خودرو که ۵ نفر هستند عاجز مانده‌اند که چه اتفاقی قرار است برایشان رخ دهد، زیرا بنزین ماشین‌شان نیز تمام شده و قادر نیستند منطقه را ترک کنند. برای همین فکری شیطانی به سرشان می‌زند. به این نحو که با اسلحه که در اختیارشان است خودکشی کنند تا اسیر موجودات اهریمنی نشوند، اما آنها تنها ۴ گلوله دارند، پس یک نفر زنده می‌ماند. دیوید قبول می‌کند که چهار نفر دیگر را کشته و در نهایت نیز، خود به دست موجوداتی که به آن شهر حمله کرده‌اند، کشته شود. دیوید این کار را می‌کند و پسرش و سه نفر دیگر را با اسلحه می‌کشد و وقتی ناامید از ماشین بیرون می‌آید تا خود را به نحوی قربانی کرده و به دست موجودات ناشناخته کشته شود، منظره‌ای را می‌بیند که نقطه طلایی فیلم است، چون در همان لحظه می‌بینیم که نیروهای نظامی وارد می‌شوند و مردمی که نجات یافته‌اند پشت ماشین‌های متعدد به سوی منطقه امن برده می‌شوند. دیوید با دیدن این صحنه دیوانه‌وار فریاد می‌زند، چون تنها برای یک لحظه به ایمانش شک کرد و از لطف خدا غافل شد. همین غفلت نیز باعث کشته شدن پسرش به دست خود وی شده بود. در این لحظه دوربین از بالا تصویر وی را می‌گیرد که عاجزانه در حال فریاد زدن به سوی آسمان است.در این سکانس موسیقی فوق العاده «مارک ایشام» نیز به کمک فیلم آمده و صحنه‌ای فوق‌العاده را رقم می‌زند. این فیلم تمام داشته‌هایش و با توجه به امتیازات فنی‌اش می‌خواهد به یک مسئله بپردازد؛ آنهم مضمون «ایمان» است. این سکانس که نقطه‌ای طلایی فیلم است همچون پتکی به سر مخاطب فرود می‌آید تا وی را متوجه خود کند. درباره این فیلم همین اندازه می‌توان گفت که تماشاگر با دیدنش نمی‌تواند آنچه را که بر شخصیت اصلی گذشته، فراموش کند برای همین به نوعی در خود نیز کنکاش کرده و به این مهم می‌رسد که در بدترین زمان‌ها نیز باید از رحمت خدا غافل نبود.دارابونت فیلم دیگری نیز با همین رویکرد (دینی) ساخته است که «مسیر سبز» نام دارد و بارها نیز از تلویزیون کشورمان پخش شده است. در این کار هم تام هنکس عهده‌دار نقش اصلی فیلم بوده و رل یک زندانبان را ایفا می‌کند. وی در میان بند اعدامی، زندانی سیاهپوست دارد که جثه‌ای عظیم داشته و متهم است که دو کودک را کشته. در ادامه فیلم وی متوجه می‌شود که زندانی مورد نظر یک معجزه‌گر است و در قتل‌های رخ داده هیچ نقشی ندارد. تام هنکس وقتی به این باور می‌رسد به زندانی پیشنهاد می‌کند که وی را آزاد کند، اما وی قبول نمی‌کند و برای همین در نهایت معجزه‌گر اعدام می‌شود. سال‌ها از این اتفاق گذشته و تام هنکس که در این «مسیر سبز» نقش پل اجکام را بازی می‌کند، پیر شده و در اوج کهولت هنوز نیز خود را سرزنش می‌کند که چرا مانع کشته شدن یک بی‌گناه نشده است و در روز رستاخیز چه پاسخی برای خداوند دارد. این دو فیلم مثالی بود از نگاه سینمای جهان به موضوعات دینی، اما متاسفانه در سینمای کشورمان ما عموماً شاهد چنین کارهایی نیستیم، بلکه یاد گرفته‌ایم که موضوعات مد نظرمان را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنیم. برای همین هم می‌بینیم که عمده این کارها از جذابیت لازم بی‌بهره هستند و تماشاگر آنها را درک و جذب نمی‌کند، هر چند کارهای خوبی چون «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و... در این میان استثنا هستند.در پایان این بحث باید به روی این امر متمرکز شویم که برای رهایی از معضل موجود چه راهکاری را می‌توان پیشنها کرد. برای این نقصان با چند خط و یادداشت مسلماً جوابی وجود ندارد، اما به طور چکیده باید گفت که تمرکز به روی فیلمنامه و استفاده از فاکتور جذابیت دو قدمی است که می‌بایست در اختیار یک فیلمساز حرفه‌ای قرار گرفته تا کار خوبی در این حوزه خلق کند. در انتها باید نکته‌ای را متذکر شوم آن هم واژه جذابیت است که به عنوان یکی از بازوهای موفقیت سینما از آن نام بردیم. دلیل آن نیز این است که معمولا در کارهای معناگرا ما، جذابیت فراموش می‌شود. فاکتوری که اصلی‌ترین بخش سینماست و هیچ منافاتی با کیفیت ندارد.به قلم: داود کنشلو ]]> قرآن Tue, 06 Oct 2015 06:51:09 GMT http://ehyaonline.ir/vdce.w8xbjh8oo9bij.html افزایش گرایش مردم اسکاتلند به اسلام http://ehyaonline.ir/vdcd.x0s2yt0nja26y.html به نقل از روزنامه «اسکاتلند هرالد»، مسجد مرکزی گلاسکو به تنهایی شاهد مسلمان شدن بیش از ۲۰۰ اسکاتلندی در سال است.افزایش گرایش مردم اسکاتلند به اسلام سبب شده که مساجد سراسر این کشور گروه‌هایی برای حمایت از تازه‌مسلمانان راه‌اندازی کنند تا از آنان در برابر مشکلات اجتماعی حمایت کنند.هانا، ۲۵ ساله، یک مدیر اسکاتلندی است که با وجود همه تلاش‌هایی که برای سیاه‌نمایی علیه اسلام می‌شود به تازگی مسلمان شده است.وی که نام خانوادگی خود را به دلیل مسائل امنیتی مطرح نمی‌کند، گفت: «من در دوره تحصیل خود در زمینه مطالعات تطبیقی ادیان، مجبور بودم که متون ادیان مختلف را تحلیل و بررسی کنم. پس از مدتی متوجه شدم که در حال کشیده شدن به سمت اسلام هستم».هانا ادامه داد: بار دیگر شروع به خواندن کردم، اما این بار با احساسات و شور بیشتر و فهمیدم که سادگی اسلام را بسیار دوست دارم.وی پس از شش ماه فکر کردن تصمیم می‌گیرد که مسلمان شود و تابستان امسال به مسجد مرکزی گلاسگو می‌رود تا شهادت دهد که خدایی جز خدای یگانه نیست.داستان تشرف هانا و دیگر جوانان اسکاتلندی به اسلام از سوی مرکز مسجد مرکزی گلاسکو در اینترنت قرار داده شد.مسجد مرکزی گلاسگو می‌گوید: شمار تازه‌مسلمانان به تدریج در حال افزایش است و در حال حاضر هر هفته بیش از ۴ بار مراسم تشرف در آن برگزار می‌شود.مسجد مرکزی گلاسکو به همراه مسجد مرکزی ادینبورو گروه‌هایی را برای حمایت از این تازه‌مسلمانان راه‌اندازی کرده‌اند.هرچند تعداد دقیق تازه‌مسلمانان در اسکاتلند مشخص نیست، اما بنابر آمار سازمان «فیث میترز» هر سال ۵۲۰۰ نفر به جمعیت سه میلیونی مسلمانان در سراسر بریتانیا اضافه می‌شوند.اکثریت تازه‌مسلمان در اسکاتلند را بانوان تشکیل می‌دهند.هانا می‌گوید: به نظر من در اسلام زنان و مردان با هم برابر هستند اما تفاوت‌هایی دارند. مسائلی هم که در مورد برابری زن و مرد در اسلام مطرح می‌شود، ریشه‌های فرهنگی دارد.رضی محمد، از مسئولان مسجد مرکزی گلاسکو می‌گوید: افزایش گرایش مردم اسکاتلند به اسلام دلایل مختلفی دارد اما جالب است که پس از حادثه یازده سپتامبر که با هدف مقصر نشان دادن مسلمانان انجام شد، مردم زیادی شروع به تحقیق در مورد اسلام کردند و بسیاری به اسلام روی آوردند.محمد گفت: بعد معنوی دین اسلام نیز مسئله مهمی است. آن‌ها پیشتر بخشی از دنیای مادی بودند و مشغول سود و سودا بودند اما امروز به دنبال معنای عمیقتری برای زندگی خود هستند. ]]> قرآن Tue, 06 Oct 2015 06:45:17 GMT http://ehyaonline.ir/vdcd.x0s2yt0nja26y.html منشور «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» هماهنگ با آیسسکو است http://ehyaonline.ir/vdcc.iq1a2bqomla82.html حمید طباطبایی، مشاور دبیرخانه پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد ۲۰۱۷ در شورای عالی برنامه ریزی و سیاست گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، که ۱۳ مهرماه تشکیل جلسه داد، با بیان اینکه دبیرخانه باید بتواند از ظرفیت‌های مشهد و اهداف آیسسکو برای معرفی پایتخت فرهنگی استفاده و در این راستا طرح مناسب را طراحی کند، گفت: رونمایی از طرح مشهد ۲۰۱۷، چارچوب برنامه‌ها و نیازهای اجرایی مشهد را مشخص می کند که در منشور «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» محتوای فرهنگی مطرح و تایید شده است.طباطبایی با بیان اینکه در طرح مشهد ۲۱۰۷ ‌رویدادهای تشریفاتی مهم شامل افتتاحیه و اختتامیه برگزار می‌شود، عنوان کرد: همچنین اطلاع رسانی رسانه‌ای رویدادهای این طرح به مخاطبان در کنار میزبانی از وزیران فرهنگ‌ کشورهای اسلامی و هفته‌های فرهنگی توسط چهار ستاد انجام می‌شود.وی با بیان اینکه جدول روز شمار که نتیجه بر هم افتادن مناسبت‌های مختلف مذهبی، سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف اسلامی با یکدیگر بوده، آماده شده است؛ گفت: در کنار آن هفته‌ها و دهه‌های مختلف نیز به عنوان فرصت مناسب برای انجام برنامه‌های متناسب با این فضا قابل استفاده و بهره‌برداری است.مشاور دبیرخانه پایتخت فرهنگ اسلامی مشهد ۲۰۱۷ درباره دستورکار چهارم و پنجم این جلسه که ارائه چگونگی طراحی «منشور مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» است، عنوان کرد: با حضور فرهیختگان و نخبگان مشهد طی جلسات مختلف راهبردها و اهداف این منشور به عنوان پایتخت فرهنگی تهیه شده است و در نهایت با ۱۷ ویرایش بر روی آن به متن پایانی رسیدیم که هماهنگ با آیسسکو است و در همین جلسه قرائت می‌شود.وی با اشاره به موضوع حوزه بصری که در منشور آمده است، افزود: انتخاب بسیار مناسبی با حضور متخصصان و جمعی از هنرمندان در این حوزه صورت گرفته و موسسه‌ای نیز مسئولیت طراحی بسته هویت بصری را عهده شده است که در نهایت منجر به تهیه لوگویی برای پایتخت فرهنگ جهان اسلام شد.طباطبایی ادامه داد: در طراحی این لوگو مطالب مختلفی متناسب با هویت ایرانی ـ اسلامی گنجانده شده است همچنین از ویژگی های مختلف هنری ایران و اسلام از جمله رنگ فیروزه‌ای، خط کوفی و آینه‌کاری به عنوان نمادی از هنر اسلامی برای طراحی آن استفاده شده است. ]]> قرآن Tue, 06 Oct 2015 04:39:11 GMT http://ehyaonline.ir/vdcc.iq1a2bqomla82.html از غذای نذری تا نذر کتاب در محرم http://ehyaonline.ir/vdcb.5bfurhb90iupr.html پایبندی جامعه ایرانی به آداب، رسوم و سنت‌های پسندیده الهی، شاید مهم‌ترین شاخصه منش و سبک زندگی مردمانی است که هر پژوهشگر داخلی و خارجی برای شناخت بهتر آنان، چاره‌ای جز تحقیق در چند و چون این آداب و سنت‌ها ندارد.روزها و ماه‌های عزیزی در فرهنگ و باور ما، به شایستگی تقدس یافته و ماندگار شده‌اند؛ مناسبت‌هایی که هر ایرانی از آغاز زندگی تا پایان عمر، با آنها آشنا و بزرگ و عاشق‌شان شده.محرم، ماه عزیز دلدادگانی است که عشق را می‌شناسند و باید بشناسانند و رسم پسندیده‌ای که سال‌های سال است در دل این ماه پربرکت و روح و جان ایرانیان نهادینه شده، نذر کردن است.چه کسی می‌تواند ادعا کند که تاکنون، شور و شوق هموطنانش را در دادن نذری یا گرفتن آن ندیده است؟ بسیار هستند کسانی که در ایام محرم، به قدر بضاعت خود، شریک سفره‌های پذیرایی از میهمانان سرور و سالار شهیدان می‌شوند.این شور و شوق و فراوانی، گاهی چنان است که بسیاری از حسینیه‌ها و مساجد، ناچار می‌شوند از قبول نذری امتناع کنند و خدا می‌داند که چه چشمانی گریان می‌شوند از این ادا نشدن نذر.وقتی همه باور داریم که کرامت و بزرگواری اهل بیت(ع) شامل حال همه کسانی است که نیتی خالص دارند، خواه ردی از نذری آنان در سفره اباعبدالله(ع) باشد یا نباشد، پس چرا نذر ما، هدیه کتاب‌های مناسب و مفید به کتابخانه مساجد و حسینیه‌ها نباشد؟ افزودن دانش عاشقان شهدای کربلا، کم از اطعام آنان نیست.نذر، سنتی پسندیده که سالیان سال است در فرهنگ ایران اسلامی جای خود را پیدا کرده است، آیا نمی‌تواند به سمت و سویی سوق پیدا کند که بر معرفت و فرهنگ مردم کشورمان بیفزاید و نه تنها برای آن لحظه خاص، بلکه برای سال‌های بعد نیز ماندگار باشد و بر معرفت‌ و دانش افراد بیفزاید؟ چرا که دادن غذای نذری برای یک لحظه است و گاه می‌توان آن را برای مدت زمانی محدود نگهداری کرد، ولی کتاب نذری است که می‌توان آن را سال‌ها نگاه داشت بدون اینکه خدشه‌ای به اصل و محتوای آن وارد آید.علی آقاغفار ]]> قرآن Tue, 06 Oct 2015 04:36:19 GMT http://ehyaonline.ir/vdcb.5bfurhb90iupr.html انتشار دفترچه «راهنمای خدمات بانکداری اسلامی» در اردن http://ehyaonline.ir/vdca.unek49nom5k14.html  این دفترچه راهنما همزمان با برگزاری چهارمین همایش «مسئولیت‌های اجتماعی بانک‌ها» در اردن رونمایی شد.موسی شحاده، نایب رئیس شورای اداری انجمن بانک‌های اردن، در این باره گفت: این دفترچه راهنما با همکاری بانک‌های اسلامی تدوین شده و گامی مهم در مسیر معرفی خدمات بانکداری اسلامی به شمار می‌رود.وی افزود: این دفترچه راهنما با توجه به تمایل گسترده و درخواست‌ بازارهای ملی، منطقه‌ای و جهانی به بهره‌گیری از خدمات بانکداری اسلامی تدوین شده است.موسی شحاده تصریح کرد: این دفترچه راهنما همچنین، در پاسخ به تحولات کمی و کیفی خدمات ارائه‌شده از سوی بانک‌های اسلامی اردن و با هدف تقویت دانسته‌ها و اطلاعات مشتریان بانک‌های اسلامی و شرکت‌های فعال در این حوزه طراحی شده است.عدلی قندح، مدیرکل انجمن بانک‌های اردن نیز در این باره گفت: برای نخستین بار است که این دفترچه راهنما در سطح اردن و منطقه‌ منتشر می‌شود و این ابتکاری از سوی انجمن بانک‌های اردن برای خدمت به اعضا و همه افراد مرتبط با بخش بانکداری اسلامی است. ]]> قرآن Tue, 06 Oct 2015 04:32:23 GMT http://ehyaonline.ir/vdca.unek49nom5k14.html سومین کنفرانس بین‌المللی غدیر در آلمان برگزار شد http://ehyaonline.ir/vdcj.8etfuqehxsfzu.html به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی berlin.icro.ir، این کنفرانس به همت مرکز اسلامی امام علی(ع) شهر گلزن کرشن آلمان و با همکاری مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.این کنفرانس دیروز از ساعت ۱۱ تا ۱۷ به وقت محلی برگزار شد و رایزنی فرهنگی ایران در آلمان نیز در برگزاری آن مشارکت داشت.سخنرانی، مداحی، شعر، سرود، برگزاری نمایشگاه کتاب و مسابقه از برنامه‌های کنفرانس بود و شخصیت‌های مختلفی از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیة، شیخ مصطفی عباس از کویت، حجت‌الاسلام صباح‌الدین ترک ایلماز، مدیر و امام مسجد امام رضا(ع) برلین و حجت‌الاسلام اسرافیل دمیرتکین از هلند در آن سخنرانی کردند.مرکز اسلامی امام علی(ع) با مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین مجاهدی در شهر گِلزن کرشِن (به آلمانی: Gelsenkirchen) واقع در ایالت «نوردراین ـ وستفالن» در غرب آلمان مستقر است و علاوه بر فعالیت‌های عادی خود، هر سال اجتماعات بزرگی همانند کنفرانس بین‌المللی غدیر و کنفرانس بین‌المللی اربعین را نیز با حضور شخصیت‌های بین‌المللی در اروپا ساماندهی می‌کند. ]]> قرآن Tue, 06 Oct 2015 04:30:53 GMT http://ehyaonline.ir/vdcj.8etfuqehxsfzu.html مساجد شهر «شیکاگو» آمریکا امروز میزبان غیرمسلمانان می‌شود http://ehyaonline.ir/vdci.rapct1a3pbc2t.html به نقل از پایگاه خبری «Daily Herald»، تبسم حلیم، مدیر اجرایی شورای سازمان‌های اسلامی «گریتر شیکاگو» گفت: این برنامه به مردم امکان می‌دهد که مسلمانان را بشناسند و اگر تا به حال درون یک مسجد نبوده‌اند فرصتی بیابند تا با آنچه در مساجد روی می‌دهد، آشنا شوند.برخی از این مساجد در گذشته هم میزبان برنامه «درهای باز مساجد» بوده‌اند، اما این نخستین بار است که شورای سازمان‌های اسلامی شیکاگو اقدام به برگزاری هماهنگ و گسترده روز درهای باز مساجد در این شهر کرده و از غیرمسلمانان دعوت به عمل آورده تا در این برنامه شرکت کنند.تبسم حلیم می‌گوید: خیلی اوقات می‌شنوم که همسایگان یا افراد دیگر از اشتیاق خود برای بازدید از یک مسجد سخن می‌گویند و منتظر یک دعوت هستند.او گفت: آن‌ها راحت نیستند که خود گوشی را برداند و با یک مسجد تماس بگیرند و اجازه بازدید بخواهند.تبسم افزود: هر کس که تا به حال خواسته سؤالاتی بپرسد، می‌تواند به همراه مسلمانان به مسجد بیاید. این فرصت خوبی برای علاقمندان به دانستن بیشتر است.برنامه روز درهای باز، هر مسجد شامل تور بازدید از مسجد، آشنایی با اعمالی که در مسجد انجام می‌شود و پرسش‌وپاسخ در مورد اسلام، مساجد و مسلمانان است.نمازهای جماعت نیز در مساجد برگزار می‌شود و میهمانان می‌توانند تماشا کنند.تبسم حلیم گفت: فکر می‌کنم که این برنامه در جهت گسترش شناخت متقابل بسیار مفید باشد به ویژه در شرایط کنونی که به خاطر فضای سیاسی سوءتفاهم‌ها و هراس‌های زیادی وجود دارد. ]]> قرآن Sun, 04 Oct 2015 07:39:40 GMT http://ehyaonline.ir/vdci.rapct1a3pbc2t.html مسجد «امام علی (ع)» در دانمارک افتتاح شد http://ehyaonline.ir/vdch.inxt23nwiftd2.html به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «تی، آر، تی» ترکیه، مسجد امام علی(ع) که به عنوان بزرگترین مسجد شیعیان دانمارک محسوب می‌شود، روز پنجشنبه، نهم مهرماه، با حضور جمع گسترده‌ای از مسلمانان در شهر «کپنهاگ»، پایتخت این کشور افتتاح شد.«شیخ نصار»، از روحانیون شیعه ایرانی ضمن سخنانی در مراسم افتتاحیه این مسجد گفت: مسجد تنها مکانی برای عبادت نیست، بلکه در عین حال کانونی برای همیاری و همبستگی نیز محسوب می‌گردد. انسان در مساجد همزیستی، احترام و محبت را می‌آموزد.این مسجد در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۱۰۰ متر مربع بناشده است و همزمان تعداد زیادی از نمازگزاران می‌توانند در آن حضور داشته باشند.گفتنی است، دیروز همزمان با عید سعید غدیر خم، نخستین نماز جمعه در این مسجد برگزار شد.در همین راستا، صدها شیعه به مسجد امام علی (ع) در پایتخت دانمارک «کپنهاک» حاضر شدند تا نخستین نماز جمعه این مسجد را به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی کشمیری، نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در اروپا به جا آورند.وی در خطبه‌های نماز جمعه ضمن اشاره به آیات نازل شده درباره امیرالمومنین (علیه السلام)، ماه ذی‌الحجه را ماه ولایت نامید.علامه کشمیری سپس به خانواده‌های فاجعه منا تسلیت گفت و از مقامات سعودی خواست فضای امن‌تری را برای حجاج فراهم کنند.مسجد امام علی(ع) در کپنهاگ که از بزرگترین مساجد کشورهای اسکاندیناوی به شمار می‌رود، روز پنجشنبه و یک روز پیش از عید غدیر خم افتتاح شد.این مسجد با کمک‌های مالی مسلمانان، مؤسسه امام علی(ع) دانمارک و یک مرکز وابسته به دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی احداث شده است. مسجد امام علی(ع) دارای سه طبقه، شامل محل برگزاری نماز جماعت با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ نفر، سالن کنفرانس‌ و همایش است که به جدیدترین دستگاه‌های خدماتی مجهز است.این مسجد بر اساس سبک معماری جدید ساخته شده و گنبد، مناره‌ها و دیوارهای داخلی آن به آیات قرآن مزین شده است. در آیین افتتاح این مسجد نمایندگانی از سوی مقام معظم رهبری، آیت‌الله العظمی سیستانی، نمایندگان جمعیت‌های مختلف دینی شیعه و همچنین مسئولان سفارت‌خانه‌های عراق، پاکستان، هند و سفیر کشورمان در دانمارک حضور داشتند. ]]> قرآن Sat, 03 Oct 2015 07:00:44 GMT http://ehyaonline.ir/vdch.inxt23nwiftd2.html هشدار کمیسیون اتحادیه اروپا نسبت به افزایش اسلام‌هراسی http://ehyaonline.ir/vdcg.x9wrak9yqpr4a.html به نقل از خبرگزاری رسمی کویت «KUNA»، «فرنس تیمرمنز»، اعلام کرد: احساسات ضداسلامی در اروپا چندین برابر شده و شاهد افزایش حملات هستیم.وی گفت: افزایش اسلام‌هراسی به یکی از بزرگترین چالش‌های اروپا تبدیل شده و باید به سرعت در مورد این مسئله اقدامی صورت گیرد.تیمرمنز در جریان نخستین همایش «بردباری و احترام: مقابله با نفرت ضداسلامی و ضدیهودی» که در بروکسل برگزار شد، این مطالب را مطرح کرد.گردهمایی مزبور با هدف افزایش آگاهی مردم اروپا در مورد این مسئله برگزار شد.تیمرمنز گفت: نگاهی به تاریخ اروپا نشان می‌دهد که همواره نیروهای تاریک‌تر در جوامع ما نخستین گروه‌هایی هستند که فعالیت علیه اقلیت‌ها را آغاز می‌کنند.وی افزود: ما دید‌ه‌ایم که خانه‌های پناهجویان را آتش زده‌اند و شنیده‌ایم که رهبران سیاسی از پذیرش پناهجویان در صورت مسلمان بودن سر باز زده‌اند.این گردهمایی در پی آن برگزار شد که یک نظرسنجی عمومی نشان داد مسلمانان اروپایی از این که نسبت به دیگر گروه‌های دینی بسیار کمتر از سوی جوامع خود پذیرفته می‌شوند، رنج می‌برند.آمارها نشان می‌دهد که در اروپا کسانی که عقاید دینی دارند، کمتر از دیگران شانس استخدام دارند.همچنین در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مهاجرت مسلمانان آسیایی و آفریقایی به اروپا و عدم پذیرش آن‌ها از سوی جامعه و برخی سیاستمداران اروپایی هستیم.بسیاری از مسلمانان و یهودیان شرکت‌کننده در این همایش که روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار شد، در مورد تجربیات خود از حملات و اهانت‌هایی که هر روز در جوامع اروپایی با آن مواجه هستند، سخن گفتند.در این همایش همچنین راه‌کارهای مقابله با نفرت و تبعیض دینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ]]> قرآن Sat, 03 Oct 2015 06:27:57 GMT http://ehyaonline.ir/vdcg.x9wrak9yqpr4a.html اسلام‌ستیزی؛ هدف دعوت از سلمان رشدی به نمایشگاه فرانکفورت/ منفعلانه حضور نیابیم http://ehyaonline.ir/vdcf.0dmiw6d1xgiaw.html علی‌اکبر اشعری، سخنگوی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره حضور سلمان رشدی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: شنیده‌ام که سلمان رشدی برای افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت دعوت شده است، از سوی دیگر هم میهمان ویژه این نمایشگاه، اندونزی، یک کشور اسلامی است و انتظار داریم نمایندگی‌های کشورهای اسلامی و حتی نمایندگان سیاسی در آلمان تلاش کنند این اتفاق نیفتد.وی افزود: در حال حاضر در شرایطی هستیم که جریان تکفیری و غیرانسانی به نام داعش با هدایت غرب وارد حوزه اسلامی شده و می‌خواهد چهره اسلام را مخدوش کند؛ از این رو دعوت از سلمان رشدی برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت نیز می‌تواند در همین راستا معنا یابد.حضور سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورت معنای خوبی ندارداشعری ادامه داد: از مجموعه عملیات نظامی در حوزه اسلام می‌توان به حمله به مسجدالاقصی اشاره کرد و یا حادثه‌ای که برای زائران خانه خدا پیش آمد و این نیز در حوزه فرهنگی است که از کسی مانند سلمان رشدی که با دین و قرآن ستیز دارد، به مکانی دعوت می‌شود که بنای آن کار فرهنگی است و کار فرهنگی نیز ذات و بنیان آن بر گفت‌وگوی ملت‌هاست.وی تصریح کرد: کسی که ضد یک فرهنگ است، حضورش در برنامه فرهنگی معنای خوبی ندارد؛ از این رو هم رایزنی ایران در آلمان و هم کشورهای اسلامی حاضر در این نمایشگاه باید اقدامی انجام دهند تا این اتفاق نیفتد.باید تلاش کنیم سلمان رشدی در نمایشگاه حضور نیابداشعری در ادامه عنوان کرد: درست است که نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سوی اتحادیه ناشران آلمانی برگزار می‌شود و یک جریان دولتی نیست، اما می‌دانیم که بسیاری از فعالیت‌های دولت‌ها در کشورهای اروپایی با پوشش غیردولتی انجام می‌شود.سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی حضور سلمان رشدی در این نمایشگاه بیان کرد: ارزیابی من از حضور سلمان رشدی در فرانکفورت در راستای اسلام‌ستیزی است که به شکل‌های گوناگون در سراسر جهان انجام می‌شود و باید تلاش کنیم این اتفاق نیفتد.حضور قوی و فعال در نمایشگاه کتاب فرانکفورتوی در پاسخ به اینکه با حضور سلمان رشدی، ایران باید در این نمایشگاه حضور فعال داشته باشد یا آن را تحریم کند، گفت: برداشت من این است که حضور در نمایشگاه حق ماست و کسی به ما لطف نمی‌کند که از ما برای حضور در این نمایشگاه دعوت می‌کند، از این رو باید حضور داشته باشیم و مقابله کنیم و از موضع فعال و نه منفعل وارد شویم و حضورمان قوی باشد و تلاش کنیم که سلمان رشدی هم حضور نیابد.اشعری یادآور شد: اساساً انقلاب اسلامی به ما ثابت کرده که ما هر جا فعال بوده و بر اصول خود ایستادگی کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم و هر جا ساکت بوده و حضور منفعلی داشته‌ایم آسیب دیده‌ایم. ]]> قرآن Sat, 03 Oct 2015 06:04:28 GMT http://ehyaonline.ir/vdcf.0dmiw6d1xgiaw.html