هیأت قرآنی احیا - آخرين عناوين جامعه :: نسخه کامل http://ehyaonline.ir/society Fri, 22 Sep 2017 15:11:58 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://ehyaonline.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط هیأت قرآنی احیا http://ehyaonline.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هیأت قرآنی احیا آزاد است. Fri, 22 Sep 2017 15:11:58 GMT جامعه 60 بازتاب فیلم «محمد رسول الله (ص)» در یاهو http://ehyaonline.ir/vdcg.z9wrak97tpr4a.html سایت یاهو نوشت: مجیدی می‌گوید می خواهد با فیلم «محمد رسول الله» تصویر خشنی را که از اسلام ارایه می شود، تغییر دهد. با این حال این فیلم به دلیل ارایه چهره پیامبر با اعتراض برخی از مسلمانان روبه رو شده است.این تولید بزرگ درباره کودکی رسول اسلام است و با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شده و هفت سال برای ساخته شدنش زمان صرف شده است. این فیلم ۱۷۱ دقیقه‌ای که با حضور شماری از بازیگران ایرانی ساخته شده و از دیروز در ۱۴۳ سینمای ایران روی پرده رفته است، یک روز جلوتر از اکرانش در جشنواره فیلم مونترال اکران شده است. مجیدی در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه در تهران، گفت تندروها و جهادیونی چون داعش نام اسلام را مصادره کرده‌اند. کارگردان ۵۶ ساله ایرانی در این مصاحبه افزود: در جهان غرب نیز تفسیری نادرست از اسلام با هدف ارایه چهره های خشونت طلب، ارایه می‌شود و ما باور داریم که اینها اصلا صحت ندارند. «محمد رسول الله( ص)» اولین فیلم از سه گانه ای است که درباره زندگی پیامبر اسلام ساخته شده است. این فیلم به رویدادهای پیش از تولد پیامبر و دوران نوجوانی او مربوط است و سال‌های پیش از بعثت او را چنانچه در قرآن در ۴۰ سالگی وی ذکر و پیش بینی شده، دربرمی‌گیرد. در حالی که ایران انتشار کاریکاتورهایی درباره حضرت محمد (ص) و از جمله آنچه در نشریه فرانسوی شارلی ابدو منتشر شد محکوم می‌کند، اما مسلمانان شیعه مشکلی با نمایش این فیلم ندارند. این در حالی است که برخی مسلمانان سنی‌ به نمایش این فیلم اعتراض کرده‌اند. در حالی که کشورهایی مانند عربستان با نمایش این فیلم مشکل دارند اما کشورهای دیگر مسلمان چون ترکیه، اندونزی، مالزی و بسیاری از کشورهای جنوب آسیا خواستار نمایش این فیلم شده‌اند. «رسالت» اولین فیلمی بود که درباره زندگی پیامبر اسلام ساخته شد و کارگردان آن مصطفی عقاد کارگردان سوری-آمریکایی در سال ۱۹۷۶ با انتقادهایی در جهان اسلام برای ساخت این فیلم روبه رو شد. مجیدی برای اجتناب از انتقادهای مشابه راه دیگری برای تصویر کردن چهره پیامبر پیدا کرده و تصویر چهره پیامبر را کنار گذاشته است. او گفته است نمایش قهرمان در یک فیلم بدون نشان دادن چهره‌اش چالش بزرگی است. وی که برای فیلم «بچه‌های آسمان» نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار در سال ۱۹۹۸ شده بود فیلم جدیدش را با همکاری ویتوریو استارارو فیلمبردار ایتالیایی انجام داده که از تکنیک‌های ویژه برای این کار بهره گرفته است. مجیدی گفته است: ما از هاله نوری که پوشاننده است استفاده کردیم و در بیشتر صحنه‌ها نیز از زاویه دید ایشان فیلمبرداری‌ها را انجام دادیم. او گفته است: در حالی که همه کنجکاو هستند تا چهره ایشان را در فیلم ببییند اما در هیچ سکانسی این اتفاق نمی‌افتد. با این حال به نظر می‌رسد راه حل مجیدی از نظر الازهر مصر کافی نبوده و این موسسه سنی مستقر در مصر با نمایش فیلم مخالفت کرده و با صدور اطلاعیه ای این کار را برابر با کوچک شماردن جایگاه معنوی آن حضرت خوانده است. در این بیانیه آمده است: بازیگری که این نقش را ایفا کرده ممکن است بعدها دچار خلافی شود که برای تماشاگران یادآور شخصیت پیامبر شود. دو فیلم بعدی این سه گانه ممکن است حتی از این فیلم نیز مناقشه برانگیزتر شوند زیرا بر جوانی و دوران پیامبری حضرت محمد(ص) تمرکز خواهند داشت. ]]> جامعه Sat, 29 Aug 2015 07:30:19 GMT http://ehyaonline.ir/vdcg.z9wrak97tpr4a.html بازنشر قرآن منسوب به حضرت علی(ع) تا سال ۲۰۱۷ http://ehyaonline.ir/vdcf.xdmiw6dcmgiaw.html به نقل از ستاد خبری جشن‌های میلاد رضوی، علی ثابت نیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی باز نشر قرآن منسوب به حضرت علی(ع) را جزو پروژه‌های این مؤسسه تا سال ۲۰۱۷ اعلام کرد.وی به انتشار قرآنی منسوب به حضرت علی(ع) اشاره کرد ابراز کرد: تا سال ۲۰۱۷، با همکاری و مشارکت سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، قرآنی منتشر می‌کنیم که منسوب به دستخط امیرمؤمنان حضرت علی(ع) است.ثابت نیا به دیگر آثار فاخر و منحصر به فرد مؤسسه آفرینش‌های هنری که در مرحله صحافی قرار دارد، اشاره کرد و افزود: قرآن بایسنغری، اثری نفیس است که برد تبلیغاتی دارد و اهمیت آن در سطح بین‌المللی است که به زودی رونمایی خواهد شد.وی با بیان اینکه کتاب «ضریح مهربانی» شامل تصاویری از مراحل تعویض ضریح مطهر رضوی است، اظهار کرد: این کتاب، دومین اثر فاخر و ارزشمندی است که طی هفته‌های آینده رونمایی می‌شود.ثابت‌نیا افزود: کتاب «ضریح مهربانی»، گزارشی تصویری مشتمل بر ۲۲۸ تصویر نفیس از مراحل مختلف تعویض ضریح چهارم و نصب ضریح پنجم مضجع منور رضوی است که پس از طی مرحله صحافی، رونمایی می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.وی با اشاره به دوبله فیلم‌های تولیدی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، ابراز کرد: دوبله فیلم‌های تولیدی مؤسسه آفرینش‌های هنری به سایر زبان‌ها از جمله عربی، می‌تواند بر جهان اسلام تأثیرگذار باشد. ]]> جامعه Sat, 29 Aug 2015 06:26:17 GMT http://ehyaonline.ir/vdcf.xdmiw6dcmgiaw.html نبود سیر مطالعاتی مدون؛ ضعف رشته‌های علوم قرآنی http://ehyaonline.ir/vdce.78xbjh8vw9bij.html مدتی است کار بازنگری سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث با جدیت در وزارت علوم پیگیری می‌شود. کاری که قابلیت تعمیم و الگو شدن برای سایر رشته‌ها را نیز دارد. از این رو به سراغ علیرضا کاوند، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم رفتیم تا نظر وی را در این رابطه جویا شویم. آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگوی ایکنا با ایشان است:ایکنا: چه ضرورتی برای بازنگری سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث حس می‌شود؟تقریباً در دهه اخیر بحث بازنگری سرفصل‌ها در وزارت علوم مورد توجه مجموعه وزارت علوم بوده و از دانشگاه‌های مختلف نیز خواسته‌اند که سرفصل‌ها را طوری تعیین و اصلاح کنند و تغییر دهند که به سمت کاربردی شدن حوزه مطالعاتی دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری باشد.اما با توجه به اینکه نیازهای ما هر روز تغییر می‌کند و نیازهای جدیدتری ایجاد می‌شود، می‌طلبد که ما همگام با عصر خودمان پیش رویم. تغییر سرفصل‌ها و جایگزینی دروس و برنامه که تدوین شده در واقع هر روز نیاز به تغییر دارد. سرفصل‌ها برای دانشجویان مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری همگام با شرایط عصر نیست و روز به روز شبهات، مشکلات و مسائل جدید در جامعه ایجاد می‌شود.تغییرات سرفصل‌ها حداقل سالیانه صورت ‌گیردمعاون آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن اظهار کرد: خوب است که تغییرات سرفصل‌ها حداقل سالیانه صورت ‌گیرد. به طور مثال دانشجویی که الان در رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شود با یکسری اندوخته‌هایی فارغ‌التحصیل می‌شود که به‌طور مثال دانشجویی که سال گذشته فارغ‌التحصیل شده تقریباً با اندوخته‌های متفاوتی فارغ‌التحصیل شده است.سرفصل‌هایی که در سال ۹۲ لحاظ شده با سال ۹۳ تفاوت خیلی زیادی ندارد. به نظرم علی‌رغم اینکه هر سال سرفصل‌ها را بازنگری می‌کنند حد ایده‌آل این است که زمان بازنگری دروس عمومی را نیز هر سه یا چهار ماه یک بار تقلیل دهند. در دروسی که درس‌های پایه‌ای نیست و درس‌های میان‌رشته‌ای محسوب می‌شوند مثلاً در دروس ادبیات عرب، می‌توانند حوزه‌هایش را بهتر تعریف کنند و روی کاربردی شدنش بیشتر کار کنند؛ اما مثلاً وقتی درس انقلاب اسلامی مطرح می‌شود به‌عنوان درس عمومی یا درس وصایای حضرت امام(ره) یا درس‌هایی که در رشته علوم قرآن و حدیث می‌خوانند مثل درس‌های تربیتی یا روان‌شناسی که مطالعه می‌کنند و به‌صورت عمومی استاد صحبت می‌کند و مباحثی را مطرح می‌کند، در آن درس‌هایی که با مسائل جامعه بیشتر ارتباط دارد، در آن موارد باید سرفصل‌ها را تقریباً هر سه یا چهار ماه یک بار تغییر دهند و تغییراتی بدهند در واقع اصلاح صورت بگیرد و کامل شود؛ مثلاً بگویند با توجه به اینکه در این سه ماهه این مسائل و این شبهه در کشور و جهان اسلام مطرح شده است، اساتید آن واحد درسی آن نکته را هم مطرح کنند.وقتی آن نکته از سوی وزارت علوم مطرح نشود و یا در رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد در ارتباط با دانشگاه‌ها، آن مسئله و آن نکته مورد نظر قرار نگیرد، دانشجویی که مثلاً سال گذشته فارغ‌التحصیل شده با دانشجویی که سال بعد فارغ‌التحصیل می‌شود خیلی در نوع اندوخته‌هایی که دارند و نوع نگاه به مسائل جامعه در آن حوزه خاص تفاوت نمی‌کنند؛ بنا بر این می‌طلبد که وزارت علوم همت بیشتری را صرف کند برای اینکه سرفصل‌ها را تغییر دهد و اصلاحات آن را زودتر از یک سال انجام دهد؛ یعنی در واقع در مدت زمان سه الی چهار ماه که با شرایط عصر همگام شود.ایکنا: نظرتان راجع به بازنگری سرفصل‌های رشته علوم قرآن و حدیث که در وزارت علوم انجام می‌شود، چیست؟بحث بازنگری سرفصل‌ها اگر به این معنا باشد که وزارت علوم بخواهد سرفصل‌ها را به‌صورت رسمی به دانشگاه‌های کشور اعلام کند دکار خیلی خوب و فرخنده‌ای است؛ چون در کشورمان رشته علوم قرآن و حدیث، رشته علوم قرآن و حدیث، رشته علوم قرآنی، رشته تفسیر و رشته‌هایی متعددی که همه‌شان یک ماهیت و هویت را دارند به تعداد بسیار زیاد داریم.می‌طلبد که یک نهاد رسمی مثل وزارت علوم یک سیاست‌گذاری کلی و دقیق را انجام دهد و روی سرفصل‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه باید صورت بگیرد، کار شود؛ بنا براین اصل این کار، کار درست و دقیقی است؛ چرا که نیاز و مطالبه دانشگاه‌ها هم همین بوده است. به طور مثال یک استاد در یک دانشگاه به یک شکل و در دانشگاه دیگر به نحو دیگری تدریس می‌کند. و این مشکلی است که حتی در توانمندسازی دانشجو هم تفاوت ایجاد می‌کند. مثلاً دانشجویی که در رشته علوم قرآن و حدیث در یک دانشگاهی تحصیل می‌کند و زیر نظر استادی درسی را می‌گذراند، یک دانشجوی دیگر همین استاد، همین درس را زیر نظر همان استاد می‌گذراند منتهی چون سرفصل‌ها را گاهی اوقات متفاوت اعلام می‌کنند یا مثلاً سرفصل‌ها دیرتر به یک دانشگاه دیگر می‌رسد و ابلاغ آن دیرتر برای آن صورت می‌گیرد، این سرفصل‌ها با تفاوت‌هایی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند به همین دلیل توانمندی دانشجویان متفاوت می‌شود و این می‌طلبد که از طریق وزارت علوم این کار صورت بگیرد؛ منتهی بخاطر عدم ساماندهی که نتیجتاً به‌وجود می‌آید می‌طلبد خود وزارت علوم به عنوان یک نهاد رسمی این کار را انجام بدهد.می‌طلبد که ارتباط وزارت علوم با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و همینطور معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها بیشتر باشد تا بتوانند واحدهای پژوهشی را به‌صورت کاربردی در دل و در کنار واحدهای آموزشی قرار بدهند. به طور مثال اگر دانشگاهی به‌صورت مقطعی خودش در داخل مجموعه دانشگاه تغییرات و بازنگری‌هایی را روی سرفصل‌ها انجام می‌دهد، وزارت علوم از این سرفصل‌ها مطلع شود نکات مثبت آن را بگیرد و به دیگر دانشگاه‌ها ابلاغ کند، لزومی ندارد که بگوییم آن چیزی که از وزارت علوم می‌آید در واقع سرفصل نهایی است، حتی پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها خودشان مستقلاً پیشنهاداتشان را برای تعیین سرفصل‌ها برای وزارت علوم ارسال کنند. البته ظاهراً در همین یکی دو سال اخیر وزارت علوم، فراخوانی هم به کل دانشگاه‌ها داده بود و در رشته‌های مختلف از آن‌ها خواسته بود که تغییراتی در سرفصل‌هایی که به نظرشان می‌رسد پیشنهاد دهند.اینکه در دانشگاه‌ها این کار صورت بگیرد و منتظر نباشند که وزارت علوم امسال چه سرفصلی را ابلاغ می‌کند کار خوبی است. هر دانشگاهی پیشنهادات خود را به وزارت علوم بدهد،‌ اگر تغییرات را پذیرفت که چه بهتر اگر هم که نپذیرفتند با دلیل نمی‌پذیرند، بالاخره بحث علمی است. وزارت علوم باید بیشتر مطالبه کند یعنی ارتباطش باید با دانشگاه‌ها بیشتر شود، یعنی هم وزارت علوم و هم دانشگاه‌ها برای بحث تعیین سرفصل‌ها باید ارتباطشان خیلی وسیع‌تر از گذشته باشد.به رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی گرایش بدهیم و بگوییم مثلاً کارشناس امور تربیتی با مبانی دینی، ‌کارشناس امور پژوهشی با مبانی دینی، کارشناس رسانه با مبانی علوم قرآن و حدیث. تغییراتی در خود رشته ایجاد کنیم و با توجه به اهداف این رشته‌ها بیاییم عنوان رشته را تعریف کنیم و رشته‌ها تأسیس کنیم؛ به طور مثال کارشناس امور فرهنگی با گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناس علوم قرآن و حدیث با گرایش پاسخگویی به شبهات، اگر به‌صورت گرایش‌بندی و اهداف‌محور این رشته‌ها تغییر کند روی پست‌های شغلی می‌توان تغییراتی را انجام داد و آن پست‌های شغلی در کارشناسی، ارشد و دکتری با تغییر عناوینشان می‌توانند در جامعه مؤثر باشند.به طور مثال می‌دانم که اگر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم الان کارشناس پاسخگویی به شبهات را در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌کند الان در سازمان تبلیغات می‌خواهند برای سراسر کشور کارشناس استخدام کنند یا در اداره تبلیغات آن شهرستان از همان فارغ‌التحصیلان کارشناس پاسخگویی به شبهات یا کارشناس مثلاً فرهنگی با گرایش پاسخگویی با شبهات استخدام می‌کنند یعنی دقیقاً با همین پست شغلی.الان چون همه علوم دینی می‌خوانند اینکه چقدر شخص در حوزه فرهنگ ورود کرده و چقدر ورود نکرده مشخص نیست. اگر این به‌صورت کانالیزه و به‌صورت هدفمند انجام شود می‌تواند حتی برای استخدام دانشجویان که در این حوزه مطالعاتی کار کرده و ورود کرده‌اند مؤثر باشد.می‌طلبد که این کار حتماً سریع‌تر از خیلی کارها صورت گیرد چون هنوز کاری در خور توجه در این حوزه صورت نگرفته است برای تغییر عناوین رشته‌ها در مقطع کارشناسی و به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد که ضرورت آن بیشتر از بقیه است و دکتری که بسیار بیشتر.ضعف خیلی بزرگی که همیشه در رشته‌های علوم قرآنی احساس می‌شده و شاید در رشته‌های دیگر هم همینطور باشد این است که یک سیر مطالعاتی به صورت مدون حتی اساتید این رشته به دانشجویان نداده‌اند. با توجه به شناختی که از مجموعه دانشگاه خودمان و از دانشگاه‌های دیگر دارم و به عنوان کسی که در این رشته تحصیل کرده‌ام و هم تدریس و پژوهش می‌کنم مشکل اصلی رشته ما نبود چشم‌انداز است و چون چشم‌اندازی نیست طبیعتاً از آن طرف دانشجویان و اساتید ما سیر مطالعاتی ندارند.بیشترین مشکل شاید به اساتید برمی‌گردد، اساتید ما که در همین ساختار آموزشی تحصیل کرده‌اند و مدارج علمی را طی کرده‌اند عموماً با سیر مطالعاتی آشنا نیستند به همین خاطر به دانشگاه هم پیشنهاد نمی‌کنند که در مقطع کارشناسی سیر مطالعاتی داشته باشند. اگر ما دانشجویان مقطع کارشناسی را به صورت مداوم با سیر مطالعاتی آشنا کنیم و برایشان دوره‌هایی را به صورت کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت برگزار کنیم، به طور مثال یک نمونه‌اش همین سیر در آثار شهید مطهری است، این را به صورت ویژه خیلی از دانشگاه‌ها بسیار خوب انجام دادند، اگر بشود در رشته‌های مختلف در واقع الهیات با گرایش‌های مختلف، خود وزارت علوم از اساتید مطالبه کند و اساتید هم از وزارت علوم بخواهند که یک سیر مطالعاتی برای رشته قرآن و حدیث و رشته‌های دیگر، ادیان و عرفان، فقه و مبانی حقوق که گرایش‌های رشته الهیات هستند، تدوین شود، اگر این کار را انجام بدهند دانشجو از مقطع کارشناسی وقتی تحصیل می‌کند می‌آید در قالب سیر مطالعاتی قرار می‌گیرد و از علوم مورد نیاز خود مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه و از حوزه حتی بحث موسیقی و بحث‌های دینی‌اش و جامعه‌شناسی‌اش و بحث فضای مجازی و اینترنت، بهره‌مند می‌شود.افرادی را داریم که فارغ‌التحصیل می‌شوند و با فضای مجازی و اینترنت خیلی آشنا نیستند و آگاه نیستند که بسیار نیاز است و ابزار روزمره است. اینها اگر بیایند در یک سیر مطالعاتی علوم مورد نیاز دانشجو را که فردا می‌خواهد یک مؤثر فرهنگی و فعال فرهنگی باشد این علوم مورد نیاز را شناسایی کنند و در قالب سیر مطالعاتی به دانشجو ارائه دهند و منابع آن را بگویند، اساتید را هم به این سمت ببرند که در این قالب دانشجو را بار بیاورند فردا کسی که ارشد الهیات با گرایش‌های مختلف آن را می‌گیرد واقعاً با توجه به این مطالعه‌ای که داشته موفق‌تر خواهد بود.وقتی شخص در حوزه‌های مختلف ورود کرده است و می‌خواهد از رسانه به عنوان نظریه‌پرداز صحبت کند و نظر بدهد،‌ چون اطلاعاتی را از جامعه‌شناسی، روانشناسی، و حوزه‌های مختلف دارد می‌تواند در حوزه رسانه موفق‌تر عمل کند و نظراتش به روزتر، دقیق‌تر و مؤثرتر باشد؛ بنا براین باید در قالب سیر مطالعاتی دانشجو را پرورش داد. اگر روی این سیر مطالعاتی خوب برنامه‌ریزی شود دانشجویان ما در رشته الهیات خیلی موفق‌تر می‌توانند عمل کنند و در سند چشم‌اندازی که برای توسعه قرآنی کشور نوشته می‌شود پررنگ شود زیرا که می‌تواند به این سند قوت بیشتری دهد. ]]> جامعه Sat, 29 Aug 2015 06:23:01 GMT http://ehyaonline.ir/vdce.78xbjh8vw9bij.html بررسی نقش آیات قرآن در آثار فلسفی ملاصدرا http://ehyaonline.ir/vdcd.z0s2yt0jfa26y.html ملاصدرا در کتب فلسفی خود، از آیات بی‌شماری در جهت اثبات مبانی فکری خویش بهره گرفته است. برای بررسی کارکرد این آیات در نظام فلسفی صدرایی باید یکایک کاربردهای آیات قرآن در آثار وی را مورد بررسی قرار داد.یکی از ثمرات این کار این است که مشخص می‌شود آیا او مقدمات براهین منطقی خود را بر پایه‌های آیه‌های قرآن بنا نهاده و یا اینکه آیات قرآنی در آثار صدرایی تنها در جهت تایید یا الهام‌گیری یا ملاک درستی یا نادرستی مبانی فلسفی مورد استفاده قرار گرفته است؟ زیرا اساسا یک فیلسوف بر خلاف متکلم در پی شناخت دلالت‌های هستی‌شناسانه از آیات است و با نگرش عقلی و برهانی بدان می‌نگرد.اینک به ذکر برخی از ادله‌ای که ملاصدرا در مقام اثبات وحدانیت باری تعالی بدان تمسک جسته و در انتهای کلامِ خود بنا بر عوامل و ضرورت‌هایی، به آیاتی از قرآن استناد کرده است، می‌پردازیم:الهام‌گیری از آیات قرآنیملاصدرا نظام فلسفی خویش را بر مبنای اصولی پایه‌ریزی می‌کند که ورود در هر مرحله و فهم صحیح آن، شخص را وارد حیطه‌ای دیگر می‌کند که هرگز با مراحلِ قبلیِ متعارض و ناهمگون نیست، بلکه هر مرتبه‌ای از آن، فراتر از مرحله‌ پیشین است. نخستین مبنای فکری ملاصدرا بر اصالت وجود مبتنی است، او وجود را اصیل می‌داند بنابراین تکثراتِ وجودات را به نحوه و مرتبه‌ وجودیِ موجودات نسبت می‌دهد و به وحدت تشکیکی وجود معتقد می‌شود.وی نظام تشکیکی را به هرمی تشبیه می‌کند که در رأس آن واجب، و پایین‌ترین حد آن هیولی است و مابقی وجوداتِ امکانی، در دامنه‌ این هرمِ وجودی قرار گرفته‌اند. او با دلایلی اثبات می‌کند که واجب به صفاتی ویژه همچون صرافت، بساطت، وجوب ذاتیِ ازلی و... متصف است و بر مبنای این نگرش به اثبات خداوند و پس از آن به اثبات وحدانیت ذات، صفات و افعال او بر مبنای نظام فلسفی خویش می‌پردازد؛ به گونه‌ای که کلیه‌ تقریرهای برهانی موارد ذکر شده تنها از یک مسیر فکری او که همان «برهان صدیقین» است، عبور می‌کند.ملاصدرا مبانی فلسفی خود را (که پایه‌های مستحکم نظام فلسفی او را تشکیل می‌دهد) از آیات و سور قرآنی برداشت نکرده است؛ زیرا هیچ آیه‌ای از اصالت وجود، نحوه تشکیکی وجودات و مبانی دیگر نظام صدرایی نام نبرده است، و تمامی آنچه از مبانی فکری صدرایی در کتب و آثار او آمده است حاصل تفکرات ابداعی وی در مباحث عقلی و فلسفی است، ولی هر تفکر ابداعیِ که محصول ذهن بشری است؛ بی‌نیاز از الهام گیری از دانسته‌های پیشین نیست، از این‌رو ملاصدرا از آیات قرآن به عنوان منبع هستی‌شناسانه در جهت شکل‌دهی نظام فلسفی ابداعی خود، الهام گرفته است ولی این الهام گیری، نه با نظام فلسفی و مبانی تخصصی این رشته در تعارض است و نه ابداع و نوآوری وی را در این حیطه مورد سوال قرار می‌دهد.ملاصدرا در شکل‌دهی نظام فلسفی خود، پایبند به اسلوب و روش‌های فلسفی است و در براهین عقلی خود، یقینی و بدیهی بودن مقدمات را لحاظ می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر ملاصدرا در جهت اثبات وجود و توحید پرودگار از آیات الهی استمداد نمی‌جست و تنها به اصالت وجود معتقد بود سیر فکری این نظام فلسفی، باز نیز این مسیر را (برهان صدیقین) پیش روی او قرار می‌داد‌؛ زیرا نظام فلسفی صدرایی و انسجام و هماهنگی دقیقی که میان براهین عقلی وی برقرار است خواننده را وادار می‌کند که با اثبات یک مرحله، به پذیرش گامِ بعدی و اعتقاد به لزوم مبانی دیگر رهنمون ‌شود.ملاصدرا برخی از آموزه‌ها و آیاتِ قرآنی را الهام بخشِ پاره‌ای از براهین خود می‌داند؛ در ذیل به ذکر چند نمونه از براهین او که از آیات و سُوَر قرآنی الهام گرفته شده است می‌پردازیم:شاهد مثال نخست: ملاصدرا همانند فلاسفه‌ پیشین، با استمداد و الهام‌گیری از آیه ۵۳ سوره فصلت «سَنُرِیهِمْ‏ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ» و آیه‌ ۱۸ سوره‌ آل عمران «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُو» معتقد است که می‌توان بر پایه‌ مفهومی وجود خدا، وجود او را اثبات کرد، بدون آنکه نیازمند باشد که مخلوقات واسطه در اثبات پرودگار باشند؛ از این‌رو صدرالمتألهین بر مبنای حقیقت وجود و مطابقت کامل آن با ذات باری تعالی، وجود و وحدانیت او را به اثبات می‌رساند.(اسفار، ج۶، ص ۱۴ و ۲۸)شاهد مثالی دیگر: در مبحثی دیگر ملاصدرا وجود را تنها یکی می‌داند که به نحو تشکیکی در جهان گسترانده شده است، هیچ موجودی نیست مگر آنکه کمالات وجودیه‌ او به نحو حقیقی در نزد خداوند حاضر است و کلیه موجودات عالم امکانی تنها، مرآت و جلوه‌ای از آن حقیقت برتر هستند، پس در هر وجودی نمودی از حضرت حق پدیدار است.ملاصدرا این تقریر برهانی را با آیه ۳۵، سوره‌ شریفه‌ نور«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ» مشابه می‌داند، بدین نحو که منبع الهام او در ارائه‌ برهان توحیدی، تطور و تعمق در این آیه است؛ زیرا همان گونه که حقیقت نوری خداوند در ناپیدا‌ترین شئونات بشری رسوخ کرده و تمامی آسمان‌ها و زمین و آنچه میان آن است را به نور خود منور ساخته و هیچ چیزی را جای نگذاشته است. حقیقت وجود در نظام صدرایی نیز بدین نحو است.ملاصدرا وجود را ساری و جاری در تمامی موجودات امکانی می‌داند و هیچ عرصه‌ آفرینش را از آن تهی نمی‌بیند، همچنان که حقیقت نور به جهت بساطت در گستره‌ هستی نفوذ کرده و به ممکنات، جلوه و ظهور داده است. حکایت اتصاف وجود به وحدت حقۀ حقیقه نیز چنین است؛ ملاصدرا حقیقت وجود را با نور شبیه می‌داند و تنها تفاوت آن را در تغایر مفهومی و اعتباری میان این دو لحاظ می‌کند؛ بدین معنا که آن چه عالم واقع را پُر کرده است وجود یا نور است و ظلمت یا عدم، حقیقتِ وجودی در عالم واقع ندارد بلکه تنها اماره و نشانه‌ای از نقوص و کاستی‌های وجودی است. هر چند که برهانِ صدرایی مبنی بر اثباتِ وحدانیتِ پرودگار، الهام گرفته شده و مشابه آیه‌ ۳۵ سوره‌ نور در قرآن است لیکن یکسان و برابر نیست.اگر ملاصدرا تنها یک متکلم یا مفسر قرآن بود، سزاوار بود به جای استفاده از لفظِ فلسفیِ «وجود» و احتجاج برهانی به آن، از لفظ «نور» مدد بگیرد و از این طریق وحدانیت پرودگار را اثبات کند، چنانکه برخی از فلاسفه‌ پیش از او با استمداد از این مفهوم (نور) نظام فلسفی خود را شکل دادند و بر صدقِ مبانیِ خود از این طریق صحه گذاشتند. لیکن ملاصدرا با پایبندی به اصول فلسفی، از واژه‌ «وجود» و لواحق و عوارض آن بر اثبات مدعای خود استدلال می‌کند و نهایت امر تشابه و الهام بخش بودن دستاوردهای فلسفی خود را بر مبنای آموزه‌های قرآنی یادآور می‌شود نه آن که عیناً آموزه‌های قرآنی را در کلام خود ذکر کند؛ زیرا هر چند میان نور و وجود تشابهاتی برقرار است لیکن افتراقاتی نیز از حیث مفهوم ما بین این دو موجود است که به تطابق کامل میان آن دو نمی‌انجامد.(اسرار الآیات، ص ۳۴)استنباط مباحث فلسفی از قرآنقرآن کتابی است که بیش از پرداختن به مباحث جزئی، به مباحث کلی نظر دارد؛ زیرا گاهی در این کتاب آسمانی، کلماتی به یکدیگر متصف می‌شوند که خداوند ارتباط میان دو یا چند کلمه را بازگو نکرده است و تنها آنها را در کنار هم نهاده و به سبب هدف کلی‌گویی، کیفیت ارتباط میان کلمات را مسکوت گذاشته است؛ به عنوان مثال خداوند، صفت صمدیت را به نام جلاله «الله» متصف کرده ولی پس از آن توضیحی مبسوط در نحوه ارتباط میان این دو واژه نداده است.گاهی فیلسوفی بدون آنکه نیتش اثبات حقانیت یک دین خاص باشد، به جهت حس کنجکاوی و در پی کشف دلالت‌های پنهانِ عقلیِ قرآن، به تعمق و تفکر پیرامون آیات قرآن می‌پردازد؛ به عنوان مثال در قرآن آیه «الله صمد» غیر از دلالت های عرفی و کلامی، دلالت هستی‌شناختی هم دارد که ملاصدرا در جستجوی یافتن یک ارتباط عقلانی و فلسفی میان این دو کلمه است.وی در کتاب «المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه» در اثبات توحید باری تعالی این گونه تقریر می‌کند که خداوند، حقیقت وجود است، حقیقت وجود، صرف و بسیط و فاقد هرگونه ماهیت، فصل و ترکیب است. ملاصدرا پس از بیان این مطلب، این احتجاج را دلیل برهانی آیه‌ اول و دوم سوره‌ توحید می‌داند و اتصاف کلمه احد و صمد را به لفظ جلاله‌ «الله» به جهت دلیل ارائه شده مبنی بر صرف‌الوجود بودن و بساطت ذاتی خداوند معرفی می‌کند. (المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه، ص ۳۱)استنباط مباحث منطقی از قرآنگاهی در قرآن به یک برهان عقلی اشاره شده است که می‌توان با اندکی جست‌وجو به مقدمات آن دست یافت و نتیجه را از آن استخراج کرد، ولی پیش از نتیجه‌گیری نیازمند آن است که صحت مقدمات اثبات شود؛ زیرا گاهی مقدمه‌ای غیر بدیهی است، همچنین گاهی در قرآن به یک قیاس استثنایی اشاره شده است که لزومیه بودن (نه اتفاقیه بودن) رابطه مقدم و تالی، نیاز به دلیل و برهان دارد که در قرآن به سبب هدف کلی گویی‌اش به آن اشاره نشده است، در اینجا یک فیلسوف می‌تواند به بر پایه استدلالت عقلی، رابطه منطقی میان مقدمات را اثبات کند.در سوره انبیاء، آیه ۲۲ در باب وحدت ربوبی پرودگار اینگونه احتجاج می‌کند: «لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا» این آیه به یک استدلال عقلی و یک قیاس استثنائی اشاره دارد که مقدمات برهانی آن چنین است: «اگر دو اله و دو رب تدبیر جهان را به عهده بگیرد، پس جهان فاسد می‌شود، لیکن جهان فاسد نشده است، پس نتیجتاً جهان تنها یک اله ویک رب دارد.» به نظر می‌رسد که اکثر فلاسفه از جمله ملاصدرا از این برهان در جهت اثبات مدعای خود استفاده کردند.قیاس استثنایی که در قرآن به عنوان برهان تمانع ذکر شده است نیازمند اثبات سه اصل، در جهتِ صحتِ نتیجه است، اصل نخست اثبات کلیت یکی از دو مقدمه، و اصل دیگر موجبه بودن قضیه شرطیه است که این دو قاعده، در کلام خدا رعایت شده است، اصل سوم، لزومِ اتفاقیه نبودن قضیه شرطیه است، اگر در قیاس استثنایی، قضیه شرطیه از نوع اتفاقیه باشد نه از نوع لزومیه، قیاس منتج نخواهد بود، ملاصدرا در جهت اثبات اتفاقیه نبودن قضیه شرطیه (لو کان فیهما...)، ادله‌ای عقلی مبنی بر تلازم این دو اقامه کرده است، او بر اساس مبانی فلسفی خویش، تلازم حقیقی میان مقدم و تالی را اثبات می‌کند و پس از اثبات مدعا، آن را برهانی عقلی در جهت اثبات توحید ربوبی پرودگار می‌نامد.ملاصدرا در اسفار در باب اثبات وحدت ربوبی پرودگار اینچنین احتجاج می‌کند: «عالم دارای وحدت شخصی است و تعدد در عالم راه ندارد و علت آن هم انتظام و تلازمی است که میان جسم و جسمانی و به طور کلی احوال آسمانها و زمین و آنچه میان این دو است، برقرار است، تلازمی که میان آسمانها و زمین است بدین سبب است که اعراض محال است که بذاته موجود باشند و جواهر فی نفسه، از اعراض خالی هستند پس نیاز است علتی واحد، تلازمی میان آن دو برقرار کند، از آنجایی که عالم یک واحد شخصی است پس علت تدبیر کننده و مدبر نیز باید واحد باشد که دلالت کند بر انتظام دقیق احوال آسمانها و زمین.»(اسفار، ج ۶، ص ۹۸ و ۹۹ و المبدأ و المعاد، ص ۶۲)ملاصدرا در جهت اثبات وحدت ربوبی باری تعالی از مقدمات عقلی آیه ۲۲ سوره‌ انبیاء استفاده کرده است، لیکن سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا بهره‌گیری از این آیه، به برهانی که ملاصدرا و فلاسفه پیش از او آورده‌اند خلل وارد می‌کند یا خیر، زیرا اگر در مقدمات برهانی، آیه‌ای ذکر شود و بر اثبات مدعا از آن آیه به عنوان مقدمه‌ بدیهی استفاده شود آن برهان بیش از آنکه یقینی باشد جدلی و اقناعی است و تنها برای عده‌ای از مردم که به آن آیه معتقد هستند حجیت دارد. استمداد ملاصدرا از این آیه، هیچ خللی به یقینی و برهانی بودن مقدمات عقلی او وارد نمی‌کند، زیرا کلام خدا در باب اثبات وحدت ربوبی، از مقدمات عقلی تشکیل یافته که به سبب اثبات رابطه لزومیه (نه اتفاقیه) میان مقدمات، از سوی ملاصدرا به برهانی کاملا عقلی مبدل شده است.اقامه‌ برهان عقلی و تایید صحت آن به واسطه‌ آیات قرآنیآیات ذکر شده در کتب فلسفی ملاصدرا بیش از آنکه بخواهد تفسیر آیه‌های قرآن و یا وسیله‌ای در جهت اثبات حقانیت یک دین خاص باشد دلیلی است بر تطابق محتوایی آموزه های قرآنی با مبانی فلسفی ابداعی وی که هر دو، یک نتیجه را به خواننده القا می¬کند و آن هم راه یافتن وحدت و یگانگی پرودگار در ریزترین و ناپیداترین شئونات بشری است.شاهد مثال نخست: ملاصدرا بر مبنای قاعده‌ "بسیط الحقیقه، کل الاشیاء" به وحدت ذات، صفات و افعال باری تعالی معتقد است، اگر اثبات شود که خداوند بسیط الحقیقه است بنابراین تمامی کمالاتِ وجوداتِ دیگر را داراست و از این جهت وحدت او وحدت حقیقی است نه وحدت عددی، ملاصدرا خداوند را کل الاشیاء می‌داند اما نه از ناحیه قصورات و نقائص ممکنات، بلکه از جهت کمالات وجودی ممکنات.ملاصدرا در شواهد الربوبیه و اسفار، پس از احتجاج به برهان "بسیط الحقیقه، کل الاشیاء" ، آیاتی را در تایید و درستی برهان خود می‌آورد: آیه ۱۷، سوره انفال"وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى"آیات سه و چهار سوره حدید: "هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ ... وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ...." آیه ۷ سوره مجادله: "ما یَکُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ‏ و آیه ۱۷ سوره‌ (ق):‏ "وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِید" او این چنین درستی براهین خود و مطابقت آن را با دریافت‌های وحیانی یادآور می‌شود. (شواهد الربوبیه، ص ۴۸ و اسفار، ج ۶، ص ۱۴۲)شاهد مثالی دیگر: ملاصدرا در مبحثی دیگر به اثبات عینیت ذات با صفات الهی بر مبنای حقیقت وجودی می‌پردازد، او اصالت را به وجود می‌دهد و ماهیت را اعتباری و فاقد هویت عینی و حقیقی معرفی می کند، بر مبنای "بسیط الحقیقه کل الاشیاء" ملاصدرا وجود را تنها یکی می‌داند که به نحو تشکیکی در جهان هستی نمود پیدا کرده است، او خداوند را حقیقت وجود می داند که به بساطت حقیقی متصف است؛ از این رو ملاصدرا، در رابطه‌ میان باری تعالی و صفات قدسیه‌ او و همچنین میان ذات او و مظاهر و مرائی‌اش در اتصاف به کمالات وجودیه، به وحدت حقه‌ حقیقیه قائل است، اگر خداوند به صفاتی همانند حیات، علم، اراده، قدرت و ... متصف باشد پس تمامی ممکنات بر مبنای مراتب وجودی خود ( به نحو ضعیف یا شدید) بدین صفات متصف هستند؛زیرا آنها نیز از حقیقت وجودی بهره برده‌اند و به صفتِ حیات، علم و شعور (اوصاف کمالیه‌ وجودی) متصف گشته‌اند، از این رو هیچ موجودی، هر چند جمادات، گیاهان یا حیوانات را نمی‌توان یافت که از کمالات وجودیه هر چند ضعیف بهره‌ای نبرده باشد، ملاصدرا پس از آنکه بر مبنای نظام فکری خود به شعور میان تمامی موجودات دست یافته است در جهت تاییدِ صحت و مطابقت دستاورد خود با آموزه های قرانی از آیه۴۴ سوره اسراء "وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَ لَـکِن لاَّتَفْقَهُونَ تَسْبِیحَهُمْ" استمداد می گیرد و از آن، به عنوان شاهد مثال بر صحت دستاورد فلسفی خود نام می‌برد. (اسفار، ج ۲، ص ۲۸۳)بازشناسی فلسفه صدرایی در جهان غربکلیه آیاتی که ملاصدرا در آثارش بهره می‌گیرد بیش از آنکه بخواهد مقدمه‌ای از براهین عقلی او به حساب آید تنها تایید کننده، در جهت الهام‌گیری یا ملاک درستی یا نادرستی براهین اوست که این امر هیچ خللی به نظام فلسفی او وارد نمی‌کند، اگر گاهی نیز آیه‌ای در کتب فلسفی وی ذکر می شود که از مقدمات قرآنی تشکیل یافته است، یا این مقدمات، خود بدیهی و عقلی است و یا ملاصدرا در پی استنباط مباحث منطقی و فلسفی (هستی شناسانه) از آن آیات است که در نهایت استمداد از آن آیه، سیر فلسفی آثار او را مخدوش نمی‌کند.محافل علمی غرب پس از ابن سینا، استقبال خوبی نسبت به آثار فلسفی اندیشمندان اسلامی نداشته‌اند؛ زیرا معتقدند سیر فکری در جهان اسلام پس از ابن سینا، بیش از آنکه به سمت دانش فلسفه پیش رود به‌سوی علم کلام، گام برداشته است؛ این تفکر نشان دهنده اطلاعات اندک آنان در زمینه فلسفه اسلامی است، اما اگر آثار فلسفی ملاصدرا بر مبنای متد و روش‌های فلسفی متداول بازنویسی شود و پس از آن به اندیشمندان غربی عرضه، و مورد بازخوانی دوباره آنان واقع شود؛ مطمئنا جهان غرب استقبال بهتری نسبت به دستاوردهای عقلی اندیشمندان جهان اسلام خواهد داشت که بازشناسی فلسفه اسلامی، در گروی تبلیغات گسترده در عرصه جهانی است. ]]> جامعه Sat, 29 Aug 2015 06:18:54 GMT http://ehyaonline.ir/vdcd.z0s2yt0jfa26y.html الازهر با اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» مخالفت کرد http://ehyaonline.ir/vdcc.xq1a2bq4xla82.html به نقل از وب‌سایت رسمی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه(TRT)، فیلم محمد رسول‌الله(ص)، ساخته مجید مجیدی در چند شهر ایران به نمایش درآمد.به گفته همایون خزاعی‌فر، مدیر فروش موسسه نور تابان که پخش فیلم را انجام می‌دهد، استقبال مخاطبین از فیلم بی‌نظیر بوده و پیش فروش بلیت بعدازظهر و شب به اتمام رسیده است. همچنین فیلم به جز تهران در ۱۱ شهر دیگر نیز نمایش داده می‌شود.اما روحانیون الازهر که مهم‌ترین مراکز دینی مسلمانان سنی در مصر است، از این فیلم انتقاد کرده و خواهان ممنوعیت نمایش آن شده‌اند.دلیل مخالفت الازهر با اکران این فیلم، نمایش چهره پیامبر اسلام و شنیده‌شدن صدای شخصیت پیامبر در آن عنوان شده است.سازندگان فیلم با رد این انتقادها، اعلام کردند که فیلم با نظر مثبت رهبران مذهبی و روحانیون بلندمرتبه شیعه در ایران ساخته شده است.مجید مجیدی، کارگردان فیلم در این باره گفت: فضاسازی هایی که توسط برخی کشورهای عربی و به ویژه الازهر به وجود آمده ناشی از قضاوت زودهنگام است چون آنان اصلا فیلم را ندیده بودند. ما بارها به آنها اعلام کردیم که چهره پیامبر اسلام به نمایش درنیامده؛ اما آنها به دنبال حاشیه سازی و تهییج بودند و این ماجرا را ادامه دادند.گفتنی است در این فیلم تنها نماهایی سایه‌ای از پیامبر و یا پیکرش پشت به دوربین دیده می‌شود. ]]> جامعه Sat, 29 Aug 2015 06:12:48 GMT http://ehyaonline.ir/vdcc.xq1a2bq4xla82.html آخرین واکنش‌ ها به فیلم «محمد رسول‌ الله» http://ehyaonline.ir/vdcj.hetfuqeahsfzu.html فیلم «محمد ص» ساخته مجید مجیدی که اکران خود را از فردا در ۱۴۳ سالن سینما در ایران آغاز می‌کند، موجبات واکنش موسسه الازهر شده است.«عبدالدایم نوسایر» مشاور رهبر گروه الازهر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در اظهاراتی عجیب گفته است: «بازیگری که نقش حضرت محمد(ص) را بازی می‌کند، ممکن است، بعدها و در فیلمی دیگر در نقش یک مجرم ایفای نقش کند! و بینندگان ممکن است این شخصیت مقدس را به جرم و جنایت نسبت بدهند»!به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجید مجیدی هم بارها تاکید کرده است: «این فیلم چهره تحریف شده اسلام توسط گروه تروریستی داعش را بهبود می‌بخشد.»او معتقد است که داعش نام اسلام را دزدیده و تفسیری نادرست و خشن از اسلام ارائه می‌دهد که هیچ ارتباطی با این دین مقدس ندارد.مجیدی اخیرا در صحبت‌هایش به شایعات اخیر درباره‌ی نمایش چهره حضرت محمد (ص) در این فیلم اشاره کرد و این مطالب را نادرست خواند و توضیح داد که در این فیلم حتی چهره‌ای از حضرت محمد (ص) در دوران کودکی هم به نمایش درنیامده است.فیلم «محمد ص» شخصیت پیامبر اسلام را بدون نشان دادن چهره او به تصویر کشیده است اما گروه «الازهر» حتی با ارائه صدای پیامبر در فیلم نیز کاملا مخالف است!این فیلم قرار است فردا ۵ شهریور ماه اولین نمایش جهانی‌اش را در افتتاحیه سی و نهمین جشنواره فیلم مونترال کانادا تجربه کند. ]]> جامعه Thu, 27 Aug 2015 13:46:59 GMT http://ehyaonline.ir/vdcj.hetfuqeahsfzu.html اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خواهان اکران فیلم محمد(ص) http://ehyaonline.ir/vdci.3apct1ayvbc2t.html اکران این فیلم در حالی آغاز می شود که از چند روز قبل استقبال بی نظیری از پیش فروش بلیت های این فیلم صورت گرفته بود.این روزها مجیدی و بازیگران فیلم محمد رسول الله در حال آماده کردن خود برای حضور در جشنواره مونترال هستند.فیلم سینمایی محمد (ص) به کارگردانی مجید مجیدی توسط شرکت سینمایی نور تابان ساخته شده و در آن بازیگرانی همچون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری، محسن تنابنده، مینا ساداتی، داریوش فرهنگ،رعنا آزادی ور، ساره بیات و... حضور دارند.جالب است بدانید مجید مجیدی در حاشیه نشست خبری اخیر خود در گفت وگو با سمانه فراهانی گزارشگر برنامه تلویزیونی "سینمایش" گفته است : بسیاری از کشورهای اسلامی، اروپایی و آمریکایی در خواست خرید این فیلم را دارند که امیدوارم با حضور در جشنواره مونترال این اتفاق بیافتد. ]]> جامعه Wed, 26 Aug 2015 07:29:47 GMT http://ehyaonline.ir/vdci.3apct1ayvbc2t.html تعویق اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» http://ehyaonline.ir/vdch.wnxt23nqqftd2.html محمدرضا صابری مدیرعامل شرکت سینمایی نورتابان پخش‌کننده فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در توضیح دلایل تعویق اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص) گفت: سیستم فنی فیلم براساس سیستم D است؛ در حالی‌ که سیستم فنی بسیاری از سالن‌های سینمایی سیستم E است و به همین دلیل در آخرین تست‌های فنی مربوط به نمایش متوجه شدیم سیستم صدا مشکل دارد.وی افزود: در حال حاضر کارشناسان فنی مشغول برطرف کردن این مشکل هستند تا بتوانیم شاهد اکران گسترده فیلم در همه سالن‌های سینمایی باشیم و بسیار امیدواریم با برطرف شدن این قضیه از روز پنجشنبه شاهد آغاز اکران عمومی باشیم.مدیرعامل شرکت سینمایی نورتابان همچنین با عذرخواهی از تمامی مخاطبانی که برای روز چهارشنبه بلیت فیلم را خریداری کرده‌اند اظهار کرد: همه کسانی که بلیت روز چهارشنبه ۴ شهریور ماه را پیش خرید کرده‌اند می‌توانند تا چهارشنبه هفته آینده در همان سینمای مربوطه از بلیت خود استفاده کنند.مجید مجیدی به همراه گروهی از بازیگران فیلم راهی جشنواره مونترال هستند و به این ترتیب نخستین اکران عمومی فیلم روز ۵ شهریور در افتتاحیه جشنواره مونترال کانادا خواهد بود. ]]> جامعه Wed, 26 Aug 2015 06:50:20 GMT http://ehyaonline.ir/vdch.wnxt23nqqftd2.html «محمد (ص)» به روایت فیلمبردار مشهور ایتالیایی اش http://ehyaonline.ir/vdcg.y9wrak9u3pr4a.html سرشناس‌ترین عضو خارجی گروه سازنده‌ فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ویتوریو استورارو است؛ فیلمبردار مشهور ایتالیایی که خیلی زود به جمع سازندگان فیلم پیوست.استورارو درباره‌ اینکه چطور به پروژه‌ فیلم محمد رسول‌‌الله (ص) اضافه شد می‌گوید: چند سال قبل به این فکر افتادم که هیچ شناختی از اسلام ندارم و هرگز قرآن را نخوانده‌ام، حال آن‌که تورات و انجیل و عقاید کنفوسیوس را خوانده ام. تا به حال در سینما بسیار اندک به دین اسلام پرداخته شده و شاید الان زمانی است که این دین الهی باید بیش‌تر خود را به جهان نشان دهد. به هر حال، مشغول مطالعه کتابی درباره پیامبر اسلام شدم و تقریبا در انتهای کتاب بودم که مجید مجیدی آماده ساخت فیلم محمد(ص) می‌شد. در واقع این انرژی من را جذب کرد، چرا که من پیش از آن مایل بودم در مورد اسلام بدانم و این اشتیاق باعث این ارتباط شد.بر اساس گزارش سایت فیلم، بعد از پیشنهاد مجیدی و سفر استورارو به ایران آنها به مشهد و دیگر شهرهای مقدس ایران رفته و استورارو با نحوه‌ عبادت مسلمانان و معماری اسلامی و هنرهای تجسمی اسلامی مانند نقاشی و نگارگری و کارهای عرفانی محمود فرشچیان و … آشنا شده و براین اساس زبان بصری ویژه‌ای را برای این فیلم طراحی کرده است.استورارو در این باره عنوان می کند: در وهله‌ اول به نظرم رسید که باید سفر بصری ویژه‌ای برای پیامبر طراحی شود. فکر کردم چگونه می‌توان معنویت را بصری کرد؟ با خودم گفتم پیامبر اسلام (ص) قرار است با نور تصویر شود و جهان حقیقی اطراف او، این شانس را به من می‌دهد تا قدم به قدم سفر او را به صورت نمادین به تصویر بکشم. خوشبختانه سینما با واقعیت در ارتباط نیست و براساس خیال است. بنابراین با استفاده از نورهای متفاوت روز، صبح، شب، غروب، بعدازظهر و … یک کالیدوسکوپ تشکیل می‌شود؛ منشوری که تمام جنبه‌های زندگی پیامبر را می‌توان با آن نشان داد.وی عنوان می کند که مجیدی معتقد بود آسمان از لحظه‌ تولد پیامبر آگاه است و آن را با استفاده از ستارگان نورانی خبر می‌دهد. این یک حادثه نورانی بصری است، طوری که در زمانی معین، پدربزرگ محمد(ص)، دایه، بُحیرا، ساموئل و مردم دیگر شاهد نورباران آسمان هستند.بنابراین استورارو به ایده‌هایی فکر می‌کند و در این باره توضیح می دهد: به این فکر کردم که چطور باید این لحظه را تصویرسازی کنم؟ با تماس با مرکزی در رم که با استفاده از کامپیوتر می‌تواند موقعیت ستارگان را در هر زمان نشان دهد، متوجه شدم در زمان تولد پیامبر، به‌راستی ستارگان در آسمان موقعیتی نورانی داشتند. در زمان تولد حضرت مسیح (ع) نیز همین موقعیت نورانی در آسمان وجود داشته است. ارتباط و اجتماع ستارگان، بیانگر یک انرژی بسیار زیاد است که منعکس می‌شود و خبر از رویدادی ویژه می‌دهد.اما همه‌ اینها ضعف منابع برای طراحی نوری فیلم را جبران نمی‌کند. ظاهرا هیچ مستندات تاریخی از دوره‌ اعراب بادیه‌نشین وجود ندارد که بشود از آنها در طراحی تصاویر استفاده کرد. بنابراین استورارو سراغ ایده‌های دیگری می‌رود. وی در این باره یادآور می شود: تلاش کردم با استفاده از ترکیب نوری موجود در نقاشی‌ها و تصاویر تمدن‌های کهن آسیایی، به بهترین نتیجه برسیم. در این روش، ترکیب عناصر و ابزار فیزیکی و بیان احساسی از طریق نور و رنگ به کار گرفته شد و تلاش شد از طریق ترکیب فناوری و طبیعت‌گرایی بتوان شرایط تاریخی مورد نظر را با استفاده از نور طبیعی و شدت نور روز متناسب با شرایط جغرافیایی و آب‌ و هوایی شبه‌جزیره عربستان و هماهنگ با منابع روشنایی آن دوران مانند مشعل و شمع ایجاد کرد.اما این تنها بخشی از ماهیت بصری فیلم است. استورارو معتقد است که دیدگاه بصری غالب محمد رسول‌الله (ص) از دل فیلمنامه بیرون آمده و آنچه که ما می‌بینیم ماحصل نگاه سازندگان به قصه‌ای است که طراحی شده است.استورارو می گوید: دیدگاه بصری غالب اثر، بیشتر براساس نگرش معنوی فیلمنامه به شخصیت و دوران حضرت محمد(ص) و ادراک من از نمادشناسی و روان‌شناسی نورها و رنگ‌ها به وجود آمده تا شرایط تاریخی. من معتقدم در سینما تمامی احساسات به وسیله نور قابل بیان می‌شوند و ما به وسیله احساس بیش از دیدن قابلیت درک داریم.وی متذکر می شود در این فیلم تمام تلاشش را کرده است که با نور، حرف بزند و عظمت پیامبر اسلام را به تمام مردم جهان نشان بدهد. عظمتی که ستارگان آسمان هم به آن شهادت داده‌اند. ]]> جامعه Wed, 26 Aug 2015 06:29:11 GMT http://ehyaonline.ir/vdcg.y9wrak9u3pr4a.html چند هزارتا بلیط برای دیدن فیلم محمد رسول لله نذر کنید! http://ehyaonline.ir/vdcf.1dmiw6detgiaw.html در چند روز اخیر که قرار است فیلم سینمای محمد رسول الله که با هزینه زیاد توسط مجید مجیدی ساخته شده است اکران شود، تیم تبلیغاتی این فیلم در فضای مجازی اقدام به انتشار متن های کرده اند که در ان از مردم خواسته شده خرید و پخش بلیط این فیلم را نذر کنند!.در یکی از این متن های منتشر شده در فضای مجازی امده است:«از آنجا که فروش گسترده فیلم محمدرسول الله در روزهای نخست اکران، بازتاب خبری گسترده ای خواهد داشت و همچنین در سرنوشت استقبال از فیلم در سطح کشور و جهان تأثیر گزار خواهد بود لازم است هر یک از ما در توجیه بانیان خیر و خیرین محترم جهت خرید بلیط این فیلم با تعداد بالاحداقل هزار بلیط و پخش آن به صورت نذری در مساجد و هیئات کشور اقدام کنیم.»بازی کردن با اعتقادات مردم و ساختن نذر برای فیلمی که با هزینه چند میلیاردیی بیت المال ساخته شده است معلوم نیست چه توجیهی از سوی دست اندرکاران این فیلم سینمایی دارد، چندی بیش رسانه های خبری نیز از افزایش قیمت بلیط این فیلم به ۱۲هزار تومان خبردادند.گویا دست اندرکاران این فیلم دلواپسی زیادی برای عدم فروش مناسب این فیلم مجیدی دارند. ]]> جامعه Wed, 26 Aug 2015 06:01:49 GMT http://ehyaonline.ir/vdcf.1dmiw6detgiaw.html