هیأت قرآنی احیا - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://ehyaonline.ir/culture Fri, 22 Sep 2017 15:12:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://ehyaonline.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط هیأت قرآنی احیا http://ehyaonline.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام هیأت قرآنی احیا آزاد است. Fri, 22 Sep 2017 15:12:10 GMT فرهنگی 60 اسفندیاری: جای خالی بسط نظریه «تفسیر باطنی و معنوی از قیام امام حسین (ع)» در کتاب دیده می‌شود/ غفاری: اقدام امام حسین (ع)، معجزه عقلی است http://ehyaonline.ir/vdcb.5bfurhbwziupr.html سنگری در این نشست با بیان معرفی کوتاهی درباره کتاب «معجزه عاشورا» گفت: سنت نگارش سخنرانی، سنت دیرینی است و این کتاب مجموعه‌ای از سخنرانی‌های نویسنده است و پس از پیاده کردن نوارها، ویرایش و سپس منتشر شده است.وی افزود: این کتاب مباحثی درباره قیام امام حسین(ع) است که در سال ۱۳۸۸ بیان شده و شامل ۱۱ جلسه سخنرانی است و یک جلسه پایانی نیز غزلی از حافظ و انطباق آن با عاشوراست و پس از ۴ سال از سخنرانی‌ها، منتشر شده و در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.سنگری ادامه داد: نام کتاب از مجلس اول گرفته شده که واقعه عاشورا را معجزه نامیده است و مجالس دیگر به موضوعاتی مانند فلسفه گریه، تفاسیری از امام حسین(ع)، ماهیت علم امام حسین(ع)، تفاوت میان داستان حضرت ابراهیم(ع) و امام حسین(ع)، آثار و برکات ظاهری قیام امام حسین(ع) و اصلاح روش‌ها و احیای سنت‌های عزاداری اختصاص یافته است.وی در بخش دیگری از سخنان خود نامگذاری کتاب را یکی از دشوارترین موضوعات نگارش کتاب عنوان و بیان کرد: یک اتفاق بزرگ درباره این کتاب نامگذاری آن است؛ چرا که درباره کتاب‌هایی با موضوع عاشورا، از این موضوع با عناوینی چون نهضت، قیام، رستاخیز و ... یاد شده و این نخستین باری است که کسی آن را معجزه عاشورا نامیده و اهل خرد در کاربرد چنین کلماتی دقت لازم را دارند.سنگری در ادامه گفت: ما معمولاً واژه معجزه را در حوزه انبیاء می‌شناسیم و در حوزه اولیاء نیز کرامات به کار می‌رود و معجزه کارکردی دارد که وجهی از آن اثباتی است و زمانی که یک موضوع از سوی کسی یا گروهی انکار می‌شود، پیامبر نشانه‌ای برای اثبات ادعایش می‌آورد که معجزه نامیده می‌شود.وی یادآور شد: تنوع موضوعی در کتاب یکی از ویژگی‌های آن است و یک رشته پنهان وجود دارد که این درس‌گفتارها را پیوند زده است، من این کتاب را دو بار خوانده‌ام و بر خود لازم می‌دانم که بار دیگر نیز آن را مطالعه کنم؛ چرا که نکات مهمی در این کتاب وجود دارد.سنگری با تأکید بر بازنویسی و بازنگری کتاب «معجزه عاشورا» عنوان کرد: با توجه به اینکه شتاب سخن از نوشتن بیشتر است، برخی نکات چند بار در آن مطرح شده، اما هر بار نکات تازه‌تری به آن افزوده شده است.اسفندیاری: تعبیر معجزه عاشورا با توسعه معنایی را می‌پسندممحمد اسفندیاری در این ادامه نشست گفت: این کتاب درس‌گفتارهایی از حسین غفاری است که شامل مباحث متعددی است، اما یک نظریه در این کتاب وجود دارد که در کانون توجه آن بوده است و با توجه به پیاده شدن نوارها چندان بر روی آن کار نشده و بازنویسی صورت نگرفته است، اما جای بحث بر روی نظریه باطنی و معنوی موضوع عاشورا وجود دارد و کتاب از این جهت که کوشیده یک نظریه جدید را مطرح کند، جای تقدیر دارد و لازم است نویسنده آن را بپروراند.وی افزود: در این کتاب گفته شده که امام حسین(ع) علم به شهادت داشتند، اما این علم تکلیف نمی‌آورد و اولین کسی که چنین موضوعی را مطرح کرد، علامه مجلسی(ره) بود و آخرین کسی که به آن پرداخته، علامه طباطبایی(ره) است؛ به این معنی که امام(ع) علم غیب دارد و چیزهایی از غیب می‌داند، اما مکلف به علم ظاهری نیست و از سوی دیگر در حدیثی آمده که امام(ع) به علم غیب ترتیب اثر می‌دهد که با گذاشتن این دو موضوع در کنار هم باید گفت که قائلان به این نظریه یا باید این حدیث را بپذیرند و یا در نظریه خود تجدیدنظر کنند.اسفندیاری ادامه داد: خداوند در سوره اعراف می‌فرماید که اگر کسی علم غیب داشته باشد، در طلب منفعت و دفع مضرت به وی یاری می‌رساند؛ از این رو نتیجه می‌شود که علم چه از راه متعارف و یا غیب، منشأ اثر است و به آن ترتیب اثر داده می‌شود.وی با اشاره به عنوان کتاب «معجزه عاشورا» اظهار کرد: تعبیر معجزه عاشورا با توسعه معنایی را می‌پسندم و می‌توان مراد نویسنده را دانست. از عاشورا تا امروز چنین تراژدی و حماسه‌ای نداشته‌ایم و من این تعبیر را در کتاب‌های خودم قرار داده‌ام.اسفندیاری با انتقاد از اینکه برخی موضوعات چندان قطعیت نداشته، اما در این کتاب با قطعیت مطرح شده است، افزود: معلوم است که تاریخ مفقود است و نمی‌توان با قطعیت درباره آن سخن گفت و در بخشی از کتاب آمده که هر فرد عاقلی می‌داند که نباید به این سفر با زن و فرزندان برود در حالی که من برعکس این موضوع را مطرح می‌کنم که امام حسین(ع) عاقلانه‌ترین کار را انجام داده است؛ چرا که اگر بدون زن و فرزندان به این سفر می‌رفت، امکان گروگان‌گیری و دستگیری آنها وجود داشت.غفاری: معجزه نامیدن واقعه عاشورا در وصف آن بوده استحسین غفاری، نویسنده کتاب «معجزه عاشورا» در پاسخ به این انتقادها گفت: در این کتاب چند موضوع اساسی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان عنوان مجلس نخست را که درباره معجزه عاشوراست، مورد بحث و بررسی قرار داد و در این مجلس تأکید شده که عاشورا معجزه و نه استعاره است و در مجلسی دیگر حضرت ابراهیم(ع) با امام حسین(ع) مقایسه شده که اگر کسی داستان حضرت ابراهیم(ع) را باور کند، بداند که سنخ عاشورا نیز از همین سنخ است.وی درباره معجزه نامیدن عاشورا بیان کرد: معجزه نامیدن این واقعه در وصف آن بوده و موضوع دیگری مطرح نبوده است و در بحث علم امام نیز بزرگانی هستند که اصل این موضوع را قبول دارند و روایات فراوانی وجود دارد که امام علی(ع) و امام حسین(ع) و سایر ائمه معصومین(ع) درباره واقعه عاشورا خبر داده‌اند.غفاری افزود: هر علمی تکلیف‌آور نیست و انسان یک فاعل علمی است، به این معنی که تا وقتی که علم به فعل وجود نداشته باشد، فعل رخ نمی‌دهد و گاهی علم در مجرای فعل نیست؛ از رو انجام نمی‌شود.نویسنده کتاب گفت: اینکه گفته می‌شود، روایاتی پس از یک مقطع تاریخی عنوان شده و قبل از آن وجود نداشته و آن را باید جعلی دانست، صحیح نیست و نمی‌توان آن را رد کرد و ضعیف دانست، بلکه نوع رویکرد در مسائل تاریخی متفاوت است و این روایات از این حیث مطرح شده که علما و بزرگان آن را مطرح کرده‌اند و هدف سندشناسی نبوده است. ]]> فرهنگی Tue, 01 Sep 2015 17:35:17 GMT http://ehyaonline.ir/vdcb.5bfurhbwziupr.html معجزه عاشورا در هفتمین نقد کتاب http://ehyaonline.ir/vdca.6nek49na05k14.html هفتمین صبح کتاب خیمه با موضوع نقد و بررسی کتاب « معجزه عاشورا » اثر دکتر حسین غفاری روز سه شنبه ۱۰ شهریور ماه ساعت ۱۰ صبح در دفتر مرکزی بنیاد دعبل برگزار می شود.کتاب معجزه عاشورا شامل درس گفتارهای حسین غفاری، استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران است که رویکردی متفاوت و نو را در بررسی نهضت عاشورا در برابر خواننده قرار می‌دهد.در این کتاب به مباحث متنوعی درباره جوانب گوناگون حادثه عاشورا پرداخته‌شده است؛ معجزه بودن واقعه عاشورا به معنایی حقیقی و نه استعاری، تحلیل جامع نهضت عاشورا در مقام حرکتی فردی و عرفانی و درعین‌حال اجتماعی و انقلابی، تبیین مسئله دشوار «علم امام به حوادث آینده» و تحلیل رفتار ایشان بر این مبنا (که در ضمن آن از ماهیت «علم امام» و نسبت علم حضوری و حصولی با رفتار و تکالیف آدمی سخن رفته است)، مقایسه قربانی حضرت ابراهیم(ع) با فداکاری و جانبازی امام و تبیین مسئله گریه بر مصائب عاشورا و نقش آن در سلوک معنوی انسان از موضوعات این کتاب است.همچنین بر اساس تحلیل ارائه‌شده از واقعه عاشورا و نقش و معنای عزاداری به آسیب‌شناسی مراسم عزاداری و ترسیم چارچوب صحیح برگزاری آن پرداخته‌شده است. درنهایت به‌عنوان «ختامه مسلک» غزلی از عارف والامقام حافظ در توصیف واقعه عاشورا شرح داده شده است.در این نشست که با حضور دکتر حسین غفاری - نویسنده کتاب - برگزار می‌شود،‌ دکتر محمدرضا سنگری و استاد محمد اسفندیاری به‌عنوان ناقد کتاب حضور خواهند داشت.سلسله نشست‌های صبح کتاب خیمه به همت انتشارات خیمه و بنیاد دعبل خزاعی برگزار می‌شود. تاکنون کتاب‌های کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع)،‌مقتل ابی مخنف، لهوف و مقتل جامع سید الشهداء در این جلسات مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.شرکت در این سلسله جلسات برای عموم آزاد است و علاقه‌مندانمی توانند صبح سه‌شنبه ۱۰شهریورماه ساعت ۱۰ در محل بنیاد دعبل خزاعی به نشانی خیابان فلسطین نرسیده به میدان فلسطین بن‌بست سعیدی پلاک۲ حضور به هم رسانند. ]]> فرهنگی Sun, 30 Aug 2015 09:23:34 GMT http://ehyaonline.ir/vdca.6nek49na05k14.html خیمه به تقاطع هنر و تاریخ رسید http://ehyaonline.ir/vdci.uapct1avqbc2t.html شماره ۱۱۳ و ۱۱۴ ماهنامه خیمه با پرونده‌های ویژه‌ای برای «فیلم رستاخیز»، «همایش تجلیل از پیر غلامان» و «اخباری گری» و با آثار و گفتاری از احمدرضا درویش، محسن الویری، اکبر عالمی، فرهاد قائمیان، یدالله بهتاش، علی معلم، احمد بابایی، محسن علی‌اکبری، سید محمد غروی و مهدی مسائلی منتشر شد.محمدرضا زائری – مدیرمسئول ماهنامه خیمه – در سرمقاله این شماره می‌نویسد:« ... امروز و در عصر رسانه و ارتباطات كه زبان بین‌المللی انتقال پيام زبان تصوير و سينماست لازمه تحقق اين هدف ساخته‌شدن فیلم‌هایی همچون رستاخيز است و بايد اين آثار هنري و تصويري به زبان مخاطب جهاني و با ادبيات و عناصر بصري و طبق فهم او ساخته شود ... تجربه فيلم رستاخيز را بايد قدمي درراه معرفي حادثه عاشورا به مخاطب گسترده جهاني و تجربه‌ای براي برقراري ارتباط بین‌المللی دانست و هرچند به‌طور طبيعي همه ما انتقادهايي هم به آن داريم ولي بايد توجه كنيم اين فيلم براي مخاطب بین‌المللی ساخته‌شده و بدون شك هر كار تازه‌ای اشکال و ابهام‌هایی دارد و در كنار نقاط قوت فراوان از نقاط ضعف نيز خالي نيست...آنچه مهم است توجه ما به اصل هدف و پرهيز از حاشیه‌سازی و جنجال‌هایی است كه هدف دشمن را براي توقف فعاليت تبليغي ما تأمين می‌کند. ...امروز هم متأسفانه مسائلي مانند درگیری‌ها و حواشي فيلم رستاخيز ناخواسته متدينين و جناح مذهبي را چنان به خود مشغول كرده كه از هدف اساسي يعني انتقال پيام عاشورا به جهان بازبمانند و به خود گرفتار و سرگرم باشند و شگفتا كه همه این‌ها به اسم مراجع و علماي حوزه تمام می‌شود!...» محمدرضا زائری پس از نمایش اختصاصی رستاخیز برای تحریریه خیمه با احمدرضا درویش به گفت‌وگو نشسته است. درویش در این گفت‌وگو می‌گوید:« ... این‌که تصور کنیم فیلم رستاخیز دربرگیرنده همه ابعاد عاشوراست نادرست است. این فیلم قرار است یک بعد از عاشورا و قیام حضرت اباعبدالله را به تصویر بکشد. این فیلم نباید توقع داشته باشیم که همه آنچه در طول تاریخ اتفاق افتاده را در بربگیرد... جماعتی که از شنبه‌ای که فیلم اکران شد تا چهارشنبه تجمع کردند و اعتراضات عجیب‌وغریب راه انداختند ارتباطی به مداحان وعاظ و اهل منبر نداشتند چون ادبیات آن‌ها ربطی به این گروه ها نداشت ...افراد شرکت‌کننده در ماجرای قمه‌زنی خودجوش نیستند چون مشخص است که می‌خواهد تصویربرداری شود و مشخص‌شده که چه کسانی چه‌کارهایی انجام دهند. قمه‌زنی یک کاف بزرگ و حرمتی تبلیغی بود و مخالفان جهت‌دار فیلم با انجام این حرکت تابلوی خود را بالا آورند. ...»ه همت بنیاد دعبل و ماهنامه خیمه این فیلم به‌صورت اختصاصی برای مداحان و شاعران مذهبی و وعاظ نیز به نمایش درآمد. پس از اکران فیلم میزگردی با حضور موافقین و منتقدین فیلم برگزار شد. گزارشی از این میزگرد و مصاحبه‌های حاشیه‌ای این برنامه نیز در این شماره خیمه منتشرشده است.گفت‌وگو با فرهاد قائمیان، اکبر عالمی، علی معلم و مجموعه مطالب در مورد چگونگی تصویر ائمه و امامزادگان در سینما به همراه معرفی کتاب «شبیه از نگاه فقیه» از دیگر بخش‌های پرونده رستاخیز است.خیمه در بخش تاریخ و اندیشه، موضوع اخباری گری را به عنوان سوژه خود انتخاب کرده است. ابراهیم بهشتی و محسن الویری در گفت و با خیمه به تبیین مختصات فکری اخباریون پرداخته اند.بخش جامعه به ۱۲ دوره برگزاری همایش تجلیل از پیر غلامان در گفت‌وگو با دبیران ادوار مختلف این همایش پرداخته و در بخش ادبیات کتاب چند مجلس از دهه اول – سروده سید اکبر میر جعفری - معرفی‌شده است.این کتاب توسط انتشارات خیمه در سال ۹۲ منتشر شد و توانست توجه مخاطبان و منتقدان ادبی را به خود جلب کند. این کتاب همچنین جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران شد.احمد بابایی نیز در این بخش از ویژگی‌های شعر هیئت و نسبت آن با شعر آیینی گفته است.خیمه نشریه مستقلی است که سیزده سال است با موضوع عاشورا | امام حسین(ع) | هنر ، ادبیات ، مناسک عاشورایی و به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی محمدرضا زائری منتشر می‌شود. ]]> فرهنگی Sat, 29 Aug 2015 15:44:16 GMT http://ehyaonline.ir/vdci.uapct1avqbc2t.html چاپ بیش از ۸ هزار کتب دینی در سال جاری http://ehyaonline.ir/vdcf.vd0iw6dccgiaw.html سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  جایگاه استان قزوین در حوزه نشر و چاپ کتاب را جایگاه مناسبی ارزیابی و با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۴۸ عنوان کتاب در قزوین به چاپ رسیده است، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری این رقم با افزایش ۷۹ درصدی به ۲۶۵ عنوان رسیده است.صالحی میانگین رشد چاپ کتاب در کشور را ۱۱ درصد عنوان کرد و ادامه داد: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری در کشور ۵۵ هزار و ۲۷۵ عنوان کتاب به چاپ رسیده است.وی شمارگان کتاب استان را در سال گذشته ، ۲۴۲ هزار عنوان کتاب اعلام و بیان کرد: این رقم در استان قزوین و در سال جاری با یک جهش مناسب به ۶۳۳ هزار کتاب رسیده و بیانگر جایگاه مطلوب استان در حوزه شمارگان کتاب است.معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت توجه بیش از پیش به چاپ کتب تأکید کرد و ادامه داد: تولید، توزیع و نشر کتاب باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه افزایش پیدا کند.وی با بیان اینکه افزایش تعداد چاپ کتاب در کشور پشتوانه‌ای برای فضای فرهنگی کشور است، تصریح کرد: در سال جاری ۹ هزار عنوان کتاب علوم علمی، ۸ هزار و ۳۶۹ عنوان کتاب کودک، ۸ هزار و ۲۶۸ عنوان کتاب دینی و ۸ هزار و ۴۵ عنوان کتاب ادبیات به چاپ رسیده است.صالحی تاکید کرد: در تولید کتاب مسیر رو به رشدی را داریم به گونه‌ای در دهه ۵۰ تعداد عناوین کتاب گاهی به زیر هزار عنوان در سال می‌رسید ولی در حال حاضر این رقم به حدود ۷۰ هزار عنوان کتاب در سال می‌رسد و عناوین مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد.وی یادآور شد: به اندازه‌ای که کتاب ایجاد کردیم فرصت دسترسی ایجاد نکردیم و بازار تولید با بازار توزیع تناسب ندارد و با توجه به اینکه فضای توزیع بیش از چند هزار کتاب بیش‌تر نیست میزان تولید بیش از مقداراست و ناآشنایی با کتاب نیز یکی از این عوامل است.معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: مردم باید بیش از گذشته به مطالعه کتاب روی آورند و با توجه به اینکه میزان تولید کتاب افزایش یافته است میزان سرانه مطالعه افزایش پیدا نکرده است که با فرهنگ سازی باید مردم به مطالعه بیشتر تشویق کرد که در این راستا باید امکان دسترسی به کتاب ارزان را نیز فراهم کنیم. ]]> فرهنگی Tue, 24 Feb 2015 08:00:20 GMT http://ehyaonline.ir/vdcf.vd0iw6dccgiaw.html گامی رو به جلو در شناخت و تعریف سینمای دینی http://ehyaonline.ir/vdce.p8wbjh8vf9bij.html به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، هادی مقدم‌دوست، کارگردان سینما که امسال با سه اثر در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم رویش حضور دارد، در ارتباط با سینمای دینی و این که چرا تعریف درستی در این مورد نداریم، گفت: به نظر می‌رسد ما همچنان تعریف مشخصی از سینمای دینی و یا فیلم دینی نداریم که این تعریف به صورت بسیار جامع و کامل و بدون هجو در ذهن ما به ثبت رسیده باشد. به نظرم باید قبل از هر کاری بر روی این موضوع کار کنیم که سینمای دینی دقیقاً چه تعریفی دارد و با چه نگاهی در این سینما رو به رو هستیم.سینمای دینی؛ پدیده‌ای بالغ، سالم و بدون تعریف کاملکارگردان فیلم سینمایی «سر به مهر» با اشاره به این که در شناخت و تعریف از سینمای دینی نسبت به گذشته چند پله رو به جلو حرکت کرده‌ایم، افزود: البته در حال حاضر با گذشت بحث و گفت‌و‌گو در این مورد به مراحل خوبی نیز رسیده‌ایم و با خیال راحت‌تر می‌توانیم بگوییم که یک پله جلو‌تر از قبل ایستاده‌ایم. در جلسات نقد و بررسی گاهی اوقات آنقدر به آسیب‌شناسی تحت عنوان سینمای دینی می‌پردازیم که گویا نسبت به آن به تعریف مشخصی رسیده‌ایم، اما همچنان تعریف کاملی از این پدیده بالغ و سالم نداریم.با واقعیت پدیده‌ها زندگی کنیم، نه توقعی که از آنها داریموی با بیان این مطلب که باید واقعیت را دید و به‌‌ همان اندازه توقع داشت، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم گامی رو به جلو برداریم و در حقیقت در جا نزنیم و یا در بین خودمان به عنوان سینماگر تردید نداشته باشیم، باید تلاش کنیم به یک تعریف درست، به همراه شناخت کافی و وافی از این پدیده برسیم و ابزارهایی را که برای کار در این مورد نیاز داریم بشناسیم و به جمع‌آوری آن بپردازیم. اصلاً دقت کنیم که می‌توانیم تعریفی داشته باشیم یا خیر. در شرایط فعلی که سینمای ما در آن وجود دارد با توقعی که نسبت به پدیده‌های اطراف داریم، حرکت می‌کنیم و نه آن چیزی که در واقعیات وجود دارد. واقعاً حیرت می‌کنم از این که چرا باید به آسیب‌شناسی سینمای دینی بپردازیم، آن هم در زمانی که هنوز تعریف کاملی از این پدیده سالم نداریم.نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در سه بخش «ملی»، «جوانه‌های رویش» و «خارج از مسابقه» از امروز، ۵ اسفندماه تا پنج‌شنبه، ۷ اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران برگزار می‌شود و با معرفی برگزیدگان در روز جمعه، ۸ اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری به پایان می‌رسد. ]]> فرهنگی Tue, 24 Feb 2015 07:55:46 GMT http://ehyaonline.ir/vdce.p8wbjh8vf9bij.html هنرمندان ما با كمترین امكانات سعی در انتقال مفاهیم دینی دارند http://ehyaonline.ir/vdcd.90x2yt0j9a26y.html به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سید ضیاءالدین دری درباره آخرین وضعیت سریال حضرت زینب(س) گفت: چند ماه قبل از پایان دوره ریاست عزت‌الله ضرغامی پیشنهاد ساخت سریال حضرت زینب(س) را طرح كردیم و گفتیم آمادگی داریم این سریال را برای صداوسیما بسازیم. بعد از تغییر و تحولات در صداوسیما امكان تشكیل جلسه وجود نداشت. من با دكتر پورحسین قائم مقام معاونت سیما صحبت كردم و قرار شد بررسی شود ساخت سریالی درباره حضرت زینب(س) در اولویت هست یا نیست. بعد از بررسی‌ها اگر موافقت شود مرحله اول كار كه مرحله تحقیق و نگارش هست آغاز می‌شود. كارگردان «كیف انگلیسی» درباره وضعیت سریال های دینی و تاریخی در صداوسیما و میزان استقبال مردم از این سریال ها خاطرنشان كرد: فیلم ساز ایرانی بر اساس مسائل اعتقادی، شرعی و عرف اخلاقی جامعه ایرانی فیلم و سریال می‌سازند و به سمت امكانات مادی كه در فیلم های غربی استفاده می‌شود، نمی‌روند و این كاری بی سابقه در جهان است. به همین دلیل ما نباید فیلم‌ها و سریال های ایرانی را با فیلم های غیرایرانی مقایسه كنیم. دری در ادامه تصریح كرد: طوری وانمود می‌شود كه هر كاری ساخته می‌شود باید ۸۰ میلیون ایرانی آن را ببینند. چنین چیزی اصلا شدنی نیست. رسانه‌ها طوری وانمود می‌كنند و به تولیدات صداوسیما یورش می‌برند كه چرا اثر شما را همه مردم نمی‌بینند. مگر همه بیكارند كه از صبح تا شب تلویزیون ببینند؟ كارگردان «كلاه پهلوی» افزود: آمریكا ۳۰۰ میلیون جمعیت و ۳ هزار شبكه تلویزیونی دارد؛ هنگامی كه یكی از سریال هایشان ۲۰ میلیون مخاطب ثابت پیدا می‌كند برایش جشن می‌گیرند. این طوری نیست كه وقتی یك سریال در آمریكا پخش شود صد میلیون نفر بدون از دست یك قسمت آن را تماشا كنند. ما باوری را عكس این واقعیت درست كرده‌ایم. زمان و چگونگی پخش و خبررسانی درباره سریال نقش بسیاری مهمی در دیده شدنش دارد. باید تعریفمان از میزان موفقیت یك سریال را عوض كنیم و به هنرمندان حمله كنیم كه چرا سریال تو را ۳۵ نفر نگاه نمی‌كنند. وی با تاكید بر ایجاد توهمی عجیب و باوری غلط برای مردم كه هر سریالی كه ساخته می شود باید برای خودش «بن هور» باشد بیان كرد: ما در حال تخریب هنرمندان‌مان هستیم. باید بیشتر احترام هنرمندانی كه با كمترین امكانات مادی و معنوی در حال كار هستند و سعی در انتقال مفاهیم انسانی و دینی دارند را نگه داریم. اصلا خیال نكنید مردم برنامه‌های تلویزیون خودمان را نگاه نمی‌كنند. خیلی از كسانی به سریال های صداوسیما حمله می‌كنند همان سریال ها را با ولع نگاه می‌كنند و به دروغ می‌گویند نگاه نمی‌كنیم. این كارگردان باسابقه صداوسیما گفت: مگر ما در طول ۱۴۰۰ سال گذشته چند درام نوشته ‌ایم كه الان می‌خواهیم آن را جبران كنیم. حالا شما انتظار دارید یك كارگردان سی ساله كه سریال می سازد تمام جذابیت‌های ممكن در داستان را لحاظ كند. بهانه‌ای درست شده كه چون شبكه‌های ماهواره‌ای هستند باید حتما با آن ها رقابت كنیم و آن ها را به زمین بزنیم. گفتنی است، نهمین جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش از امروز ۵ تا ۷ اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران و مراسم اختتامیه آن ۸ اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود. ]]> فرهنگی Tue, 24 Feb 2015 07:48:37 GMT http://ehyaonline.ir/vdcd.90x2yt0j9a26y.html سینما آزادی و اکران آثار دینی فاخر http://ehyaonline.ir/vdcg.z9xrak97npr4a.html فرهنگ: برخي شنيده‌ها حكايت از آن دارند كه احتمالاً آخرين آثار برجسته محصول سينماي ديني كشور در قالب بخش اكران ويژه جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش در سينما آزادي نمايش داده مي‌شوند كه فيلم‌هاي «مزار شريف»‌، «‌شاهزاده روم» و احتمالاً «محمد رسول‌الله » از جمله آنها هستند. البته پيش از اين نيز نمايش فيلم «رستاخيز» احمدرضا درويش در قالب بخش اكران ويژه اين جشنواره قطعي شده بود.جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش قرار است پنجم تا هفتم اسفندماه در پرديس سينمايي آزادي تهران برگزار شود و اگر شنيده‌ها مبني بر نمايش اين فيلم‌ها صحت داشته باشد مي‌توان اميدوار بود كه جشنواره «رويش» يكي از متفاوت‌ترين و مهيج‌ترين دوره‌هاي خود را پشت سر بگذارد؛ آن هم بعد از طي دوره‌هايي كه اين رويداد سينمايي در عمل بازخورد چنداني براي رشد كمي سينماي ديني نداشت و نتوانست اين جشنواره ديني را از قالب يكي از معدود جشنواره‌هاي گمنام تقويم سينمايي سال بيرون بياورد و مورد توجه قرار دهد. سينماي ديني در ايران برخلاف سينماي اجتماعي‌محور آنقدر مهجور است كه هميشه صفحه تقويم سينماي ايران براي اختصاص دادن جايي مخصوص گردهمايي فيلم‌هاي ديني فراخ باشد اما اين امكان هيچگاه براي اينگونه سينمايي فراهم نشده است؛ با اين اوصاف چندان هم نبايد متعجب بود كه چرا فيلمسازان كشورمان چندان به ساخت فيلم‌هاي ديني گرايش پيدا نمي‌كنند؛ چراكه اصولاً در گاهنامه رويدادهاي سينمايي كشور، ويتريني براي نمايش، نقد، بررسي، تحليل و بزرگداشت اين قبيل فيلم‌ها وجود ندارد و حالا جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش اينجا است تا شايد بتواند بخشي از اين بار را يك‌تنه بر دوش بكشد؛ هم از نمايش جديدترين فيلم‌هاي برجسته سينماي ديني ايران بر اعتبار نام خود بيفزايد و هم اينكه به محلي براي نمايش دوباره آثاري مثل «رستاخيز» تبديل شود كه بسياري دوست دارند آن را دوباره ببينند.داستان فيلم «مزار شريف» درباره كشتار ديپلمات‌هاي ايراني در كنسولگري ايران در شهر مزار شريف افغانستان است. داستان انيميشن «شاهزاده روم» هم درباره پرنسسي مسيحي و پاكدامن به نام مليكا نوه قيصر كبير روم است كه دست سرنوشت او را به بلاد اسلامي مي‌آورد و در نهايت مادر امام عصر عجل‌الله مي‌شود. «رستاخيز» كه از ساير آثار براي همه آشناتر است، روايت مستقيم واقعه عاشورا است و در نهايت فيلم «‌محمد رسول‌الله»‌ نيز كه بسياري مشتاق ديدن آن هستند، كودكي‌هاي رسول اكرم(ص) را روايت مي‌كند.اين فيلم‌ها جملگي آثار قابل احترامي هستند كه جشنواره فيلم كوتاه ديني «رويش» ‌مي‌تواند در روزهاي پيش‌رو به فرصتي براي دوباره ديده شدن آنها در سينما آزادي تبديل شود. ]]> فرهنگی Wed, 18 Feb 2015 06:31:15 GMT http://ehyaonline.ir/vdcg.z9xrak97npr4a.html اکران «رستاخیز» در جشنواره فیلم کوتاه رویش http://ehyaonline.ir/vdci.uarct1avybc2t.html فرهنگ: تقی علیقلی‌زاده تهیه كننده فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که هنوز فرصت اکران نیافته است، گفت: پروژه فیلم سینمایی «رستاخیز» با توجه به انبوه ابزارآلاتی كه در آن استفاده شد و حجم كار در زمان خودش یك اتفاق ویژه در سینمای ایران محسوب می‌شد و در حقیقت به نوعی پدیده سینمای ایران بود. با توجه به این كه «رستاخیز» به فرهنگ اهل بیت(ع) می‌پردازد، بهترین مكانی كه می‌تواند به نمایش دربیاید جشنواره «رویش» خواهد بود. هنرمندان شیعه موظف هستند كه میراث فرهنگی خودشان كه‌‌‌ همان مفاخر دینی ما هستند به درستی در آثار سینمایی به تصویر بكشند.وی در ادامه افزود: امیدوارم «رستاخیز» در این زمینه كه همچنان آغازكننده ساخت فیلم‌های دینی با كیفیت در سینمای ایران بوده است پایان آن نباشد و نقطه عطفی در سینمای دینی به دلیل كیفیت باقی نماند، بلكه شاهد آثار بهتری در این زمینه باشیم. در شرایط مختلف عنوان كرده‌ام كه فعالیت‌های دینی در عرصه سینما باید پر رهرو باشد همچون بین الحرمین كه افراد زیادی را در مسیر خود جای می‌دهد، سینما نیز باید بین الحرمینی پر از جمعیت در مسیر ساخت آثار دینی باشد.جذب مخاطب با جلب مخاطب تفاوت داردعلیقلی‌زاده با اشاره به این سینمای دینی به غیر از جلب مخاطب باید او را جذب كند، گفت: خلاقیت و سرمایه گذاری در این نوع سینما باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم مخاطبان زیادی را جلب و همچنین جذب كنیم و این كه با یك اثر سینمایی مخاطبی را جلب كرد خوب است اما مهم‌تر و بهتر این است كه آن مخاطب را جذب تفكر دینی خود كنیم و امیدوارم فیلم سینمایی «رستاخیز» این شرایط را برای مخاطبانش به وجود بیاورد و آن‌ها را با بُعد‌های جدیدی از اهل بیت (ع) آشنا كند.نهمین جشنواره فیلم كوتاه دینی رویش از ۵ تا ۷ اسفندماه در پردیس سینمایی آزادی تهران و مراسم اختتامیه آن ۸ اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود. ]]> فرهنگی Wed, 18 Feb 2015 06:10:45 GMT http://ehyaonline.ir/vdci.uarct1avybc2t.html سالنامه سبک زندگی اسلامی تهیه و چاپ شد http://ehyaonline.ir/vdcc.4qia2bqm0la82.html فرهنگ: سالنامه سبک زندگی اسلامی توسط کانون فرهنگی هنری شمیم بهشت مسجد الهادی (علیه السلام) اصفهان تهیه و چاپ شد.موضوعات محتوای سالنامه شامل قرآن و الگوهای قرآنی (رفتارهای سفارش شده قرآنی در سبک زندگی فردی و اجتماعی)، عترت (سبک زندگی معصومین (ع)، رفتارها و سیره زندگی ائمه اطهار (ع)) نماز و اسرار آن در زندگی فردی اجتماعی انسان، تأثیر بی نمازی و یا تکریم نماز در زندگی، علم اندوزی، آداب تحصیل، تعلیم و تعلم در اسلام و آثار جهل و نادانی در زندگی)، ایثار و شهادت (جنگ و جهاد و سبک زندگی شهدای اسلام) است.سلامت و طب اسلامی (تندرستی و ورزش در اسلام، سلامت و بهداشت جسم و روح)، خانواده (هنجارهای مربوط به فرد و خانواده خویش و عوامل متغیر در سبک زندگی اسلامی)، احسان و نیکی (مصادیق نیکوکاری، تکریم پدر و مادر)، کسب و کار (روزی حلال و مولفه های رفتاری در جهت کسب و کار اسلامی)، پوشش (حجاب در اسلام، آراستگی و آداب پوشش)، آسیب ها و پیامدها پوشش غیر اسلامی، موفقیت از دیدگاه اسلام و بزرگان جهان، تلاش و مثبت اندیشی، الگوهای موفق، روابط اجتماعی و جامعه اسلامی (کارگزاران و قانون گرایان، حق الناس و امر به معروف و نهی از منکر) از دیگر موضوعات این سالنامه است.سالنامه سبک زندگی اسلامی برای اولین بار در کشور توسط کانون فرهنگی و هنری شمیم بهشت مسجد الهاد(علیه السلام) با هدف گسترش فرهنگ سبک زندگی اسلامی تهیه شده است. ]]> فرهنگی Mon, 16 Feb 2015 08:35:08 GMT http://ehyaonline.ir/vdcc.4qia2bqm0la82.html تاکید درست مجید مجیدی بر روی بشارت عهدین http://ehyaonline.ir/vdce.v8wbjh8fp9bij.html دکتر سید حمید خویی با بیان این مطلب ادامه داد: در این روزگار که داعش و القاعده و غیره تصویر ظالمانه خشن و غیرواقعی را از اسلام به تصویر گذاشتند، مجیدی در فیلمش تکیه خاصی مبتنی بر وقایع مسلم تاریخی بر وجه اینکه وجود پیامبر، رحمتی برای عالم و انسان و برای همه زمین و زمان بود، دارد و کارگردان به خوبی از عهده ترسیم و تصویر این پیام برآمده است.وی «محمد رسول الله(ص)» را فیلم فاخری در تاریخ سینمای ایران و سینمای جهان اسلام دانست و اظهار کرد:منهای بحث‌های هنری که باید در جای خودش و توسط کارشناسان خودش مطرح شود، اما معتقدم این فیلم فصل نویی را در هنر سینما آغاز کرد که قطعا فصل بعد از این فیلم، متفاوت‌تر از قبل خواهد بود. این کارشناس مذهبی با نگاه به این فیلم از جنبه ایدئولوژیک گفت: ما در یک روزگار خندق فرهنگی به سر می‌بریم. اگر در سال پنجم هجرت جنگی بنام "خندق" درگرفت که از یک سو پیامبر و مسلمانان و از سوی دیگر همه آنان که عَلم مبارزه و دشمنی با اسلام را برافراشته بودند، دست به دست داده بودند تا این دین نوپا را ریشه‌کن کنند. این جنگ خندق یا احزاب در روزگار ما بیشتر در چالش‌های فرهنگی باید مورد توجه و تأمل قرار گیرد و همه دنیای کفر به مبارزه با موجودیت اسلام و به طور خاص وجه ناب و خالص اسلام یعنی تشییع برخاسته‌اند و کاری که مجید مجیدی کرد به تمام معنا یک جهاد فرهنگی و یک جهاد هنری بود.این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: آن هم درست در روزگاری که متأسفانه جماعتی متدین به اسلام نمای کاذب دروغین، فجیع‌ترین و زشت‌ترین تصویر را از اسلام در دنیا به نمایش گذاشتند و متأسفانه رسانه‌های غربی اصرار دارند همین قرائت را به عنوان قرائت تعریف اسلام در سطح دنیای غرب به نمایش بگذارند تا از آنچه که امروز به عنوان اسلام هراسی و اسلام گریزی شناخته می‌شود به عنوان یک عامل باز دارنده از روی آوردن گسترده دنیای غرب به دین مبین اسلام سوءاستفاده کنند.وی افزود: در همین فضایی که داعش اسلام را با آتش زدن آن خلبان اردنی و سربریدن‌ها و شکم دریدن‌ها و آدم کشتن‌های بی‌حساب و کتاب به نمایش گذاشته این فیلم، «محمد رسول‌الله (ص)» مجید مجیدی که ان شاالله روایت اصیل رحمت و مهر و هم زیستی سایر ادیان را در همه جهان بر پرده سینما به تصویر خواهد گذاشت به نظرم در نقش برآب کردن آنان که اصرار دارند از اسلام این چهره خشن و کاملا نامتناسب با روح و حقیقت اسلام را نشان دهند، نقش اساسی خواهد داشت.خویی تعبیرش را از این فیلم یک جهاد هنری و فرهنگی دانست و گفت: از دیدگاه موضوع و محتوا «محمد رسول‌الله (ص)» فیلمی فاخر است که قابل قیاس با فیلم‌های دیگر نیست و خوشحال شدم در جشنواره فیلم فجر عرضه نشد و معتقدم قداست این عنوان باید حفظ شود و در جایگاهی ویژه و منحصر به فرد ارزیابی شود و با هیچ چیز دیگر مقایسه نشود.این کارشناس مذهبی درباره تطابق فیلمنامه این فیلم با وقعیت اظهار کرد: عرصه ورود به زندگی همراه با قداست و اعجاز پیامبران و بویژه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، اصولا کاری سهل و ممتنع است. از یک طرف چون تاریخ، نظرهای باز و مبسوط فراوانی دارد و منابع فراوان است اما تبدیل این‌ها به شاخص‌های هنری به فیلم و تئاتر و برداشت کار بسیار سختی است.وی ادامه داد: من آن چیزی که در فیلم دیدم قاعدتا مبتنی به نص صریح قرآن بود. مثلا یکی از باشکوه‌ترین صحنه‌های فیلم صحنه داستان اصحاب الفیل و ابرهه بود که بسیار بسیار زیبا به تصویر کشیده شده بود و خود این صحنه به تنهایی نشان دهنده عظمت و شکوه این فیلم است. همچنین داستان موریانه خوردن عهدنامه مردم مکه و بسیاری از صحنه‌های دیگر و چیزی که با عین تاریخ رسمی اسلام تناقض داشته باشد، در این فیلم نیافتم. اما محدودیت‌های پرداختن به یک مسأله قدسی خود به خود گسست‌هایی را در فیلم ایجاد کرده بود.خویی درباره معجزه‌هایی که از پیامبر در فیلم دیده می شود گفت: شنیدم که گفته می‌شود آقای مجیدی بیشتر به وجه آسمانی پیامبر توجه کرده‌اند تا وجه زمینی و یا بیشتر به وجه اعجاز آمیز حیات طیبه رسول‌الله توجه کرده‌اند تا به حیات عرضی ایشان. شاید این به نحوی جزو همان محدودیت‌های فیلمسازی در رابطه با یک همچین عنوان سهل و ممتنع‌ای باشد اما اینکه اعجاز باید قبل از بعثت صورت گرفته باشد یا بعد از بعثت این نقد واردی نیست. همه انتخاب پیامبر، تولد پیامبر، پرورش پیامبر حتی قبل از تولد همه حلقه‌های به هم پیوسته اعجاز شخصیت رسول‌الله است و اینکه جلوه‌هایی از اعجاز پیامبر در کودکی نشان داده شده نقد واردی نیست.این کارشناس مذهبی فیلم «محمد رسول الله(ص)» را اثر بسیار موثری در خارج از ایران عنوان کرد و گفت: فکر می‌کنم مجیدی هم این نکته را در نظر داشته که فیلم بیشتر برای مخاطبان غیرمسلمان تهیه شده است. خصوصا با تأکیدی که در فیلم روی بشارات عهدین یعنی بشارات مسیحیت و یهودیت روی بعثت پیامبر داشته است و توجه پررنگ کارگردان به موضع گیری بنی اسرائیل و نصارا و بشاراتی که این دو دین به بعثت پیامبر اکرم داده‌اند. همچنین تطبیق عملی‌اش با آن بشارات تأثیرش بر مخاطب غیرمسلمان به مراتب بیشتر از مخاطب مسلمان خواهد بود.خویی ادامه داد: روز دوشنبه که این توفیق را داشتم بعد از مدت‌ها انتظار به تماشای این فیلم بنشینم یکی از به یاد ماندنی‌ترین و با شکوه‌ترین روزهای زندگی من بود برای اینکه با همه وجود به تدین به اسلام افتخار کردم و تلقین و القای این افتخار را مدیون آقای مجید مجیدی هستم که از همین جا از ایشان تشکر می‌کنم. ]]> فرهنگی Mon, 16 Feb 2015 08:27:49 GMT http://ehyaonline.ir/vdce.v8wbjh8fp9bij.html