چرا داعش به شگردهای هالیوودی پناه برد؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
جهان: چرا داعشی‌ها برای فیلم‌های خود سناریونویسی می‌کنند و سعی دارند یک فیلم کوتاه و مستند ‌هالیوودی با کیفیت بالا به مخاطبین خود ارائه کنند؟ و مهم‌تر از همه اینکه پیام‌دهندگان و گروه هدف و پیام اصلی این فیلم‌ها چیست؟
چرا داعش به شگردهای هالیوودی پناه برد؟
جهان: در جهان امروز نسبت مستقیمی میان استفاده از هنرهای رسانه‌ای و پیش بردن اهداف سیاسی و موج‌آفرینی در اشکال مختلف آن وجود دارد.

رسانه‌های امروز در واقع پیش‌قراولان و توجیه گران حرکت‌های اجتماعی و حتی نظامی شده‌اند. دبه‌طوری‌که خیلی قبل‌تر و بعد از حرکت هر لشکر نظامی، باید حداقل یک لشکر رسانه‌ای به حرکت درآید. داعش اولین نمونه از گروه‌های تروریستی نوظهور با عمر کوتاه نبوده و آخرین آن‌ها هم نخواهد بود.

در آینده نیز احتمال بیرون آمدن این‌گونه گروه‌ها از نقاط دیگر جهان وجود دارد؛ اما آنچه موجب تفاوت این گروه با دیگر انواع آن شده، اجتماع «خشونت‌گرایی افراطی» و «جنبه‌های قوی تبلیغی» در یکجاست.

گروه داعش نیز هرچند از ابتدای حرکت خشن خود، جنگ‌های صلیبی و رفتارهای چنگیزخانی و مغولی را به‌عنوان مدل و الگویی سنتی مناسب برای غلبه بر دشمنان و تثبیت جایگاه خود انتخاب کرده بود، با این حال استفاده این گروه تروریستی از رسانه و خصوصاً رسانه‌های جدید بیان‌گر وجود نوگرایی، حداقل در بخشی از اعضای این گروه است.

داشتن حساب تویتری و انتشار نشریات تنها بخشی از کارکرد رسانه‌ای این گروه است؛ اما بیش از هر چیز ساخت کلیپ‌هایی با کیفیت اچ دی نظر دیگران را به این گروه جلب کرده است.

این گرایش رسانه‌ای در نمونه‌های مشابه مانند طالبان، القاعده، بوکوحرام و امثال آن به این شکل سابقه نداشته است.

شاخص شناخت طالبان از بدو تولد تحجر آن بود. حرکت طالبان به‌عنوان نمادی از بازگشت به تحجر و ارتجاع کور کماکان اصالت خود را حفظ کرده و در مناطق تحت حاکمیت طالبان در پاکستان و افغانستان همچنان این وجهه خود را به نمایش می‌گذارد.

گروهی مانند بوکوحرام نیز به‌عنوان نمادی از مقابله با علم‌آموز